Pennör om SM-skrällen: ”Jag kan fortfarande inte tro det” - Svenska Biljardförbundet

Pennör om SM-skrällen: ”Jag kan fortfarande inte tro det”

2018-05-21 23:04
Helsingborgaren David Pennör skrällde riktigt ordentligt i årets SM i 3-vallars carambole i Helsingborg genom att vinna över storfavoriten Torbjörn Blomdahl i en mycket välspelad final. Slutresultatet blev 40-31 på 23 stötar med en högstaserie på 17.
  • Uppdaterad: 2018-05-21 23:04

Fr v: Nalle Olsson, Björn Lohmander, Torbjörn Blomdahl, David Pennör

"Att göra en serie på 17 vid ställningen 17-18 till Tobbe händer inte varje dag!" sade en överlycklig vinnare efteråt. "Och inte mot vem som helst heller... Det var nog det som avgjorde matchen. Kan fortfarande inte tro det... att ta mitt första SM-guld på det sättet är helt fantastiskt!"

Direkt efter matchbollen var Torbjörn snabbt på plats och gav David en stor kram samtidigt som åskådarna gav honom stående ovationer och jubel. David spelade riktigt bra under hela tävlingen, ett totalsnitt på strax under 1.7 och tävlingens högsta serie på 17 säger en hel del. "Jag vet inte varför jag spelade så bra i turneringen... förmodligen för att formen känns jättebra och jag tycker carambole är fruktansvärt kul. Det gör naturligtvis mycket också att komma ut och spela internationellt för att få både erfarenhet och rutin", sade David vidare. Torbjörn Blomdahl med hela 26-SM titlar i bagaget fick i år nöja sig med en andra plats men var generös i nederlaget. "David spelade skitbra rätt igenom hela tävlingen”, sa han uppriktigt. ”Väldigt bra gjort!"

Hela tävlingen arrangerades i Helsingborg under Kristi Himmelfärdshelgen med kvalspel på torsdag, huvudtävling på fredag samt avslutande finaler på söndag. Från kvalgruppen lyckades Peter Lohmander, Per Hägg, Mattias Enerdahl och Stefan Hillvin ta sig till slutspelet. Där väntade ytterligare gruppspel indelade i 3 grupper med 4 spelare vardera. Både 1:an och 2:an samt de två bästa 3:orna gick vidare till kvartsfinal på söndag efter seedning. Fram till kvartsfinalerna var det inga större överraskningar. I dödens grupp (Peter Lohmander, Henryk Kalita, Nalle Olsson och Mattias Enerdahl) var det som väntat mycket jämnt. Nalle Olsson gick segrande ur gruppen med full pott medan andrarankade i Sverige Henryk Kalita med nöd och näppe gick vidare som en av de bästa treorna.

I slutspelet ställdes Kalita mot David Pennör, som är i sitt livs form. Bara Torbjörn hade bättre snitt i gruppspelet med 3 färre stötar totalt. Torbjörn vann komfortabelt över Tai Tran med 40-25/22, Nalle Olsson vann mot Peter Lohmander 40-31/33 och Björn Lohmander mot Bo Gustafsson 40-28/24. David däremot fick verkligen slita för sin vinst i en mycket välspelad match där Henryk ledde med 34-27. Men som så många gånger förr hade Henryk inte marginalerna med sig och David kunde till slut vinna matchen med 40-36/26.

Semifinalerna innehöll inte så mycket dramatik där både David och Torbjörn vann sina matcher mot Nalle Olsson 40-31/23 respektive Björn Lohmander 40-26/38. Nu väntade en spännande final. Matchen började lite tveksamt från bägge håll och höll jämna steg till 17-18 i Torbjörns favör. Här var det nog många som trodde att Tobbe skulle lägga i en högre växel och dra ifrån... men oj vad alla blev överraskade här. David spelade bestämt och respektlöst och gjorde en serie på 17, till publikens jubel. Torbjörn försökte resa sig efter blixten från klar himmel och kontrade med en serie på 9 och 2, 2 och 1. David lät sig dock inte påverkas och kunde vid ställningen 36-31 iskallt sätta in sin första svenska mästerskapsboll någonsin i karriären. Ett stort grattis David till SM-guldet!

Hela tävlingen var mycket väl genomförd med nyklädda bord och nya matchbollar, samt en bankett på lördagskvällen anordnad av arrangören BK Borgen. Biljardförbundets ordförande Eva Viding Bussell var också på besök under helgen för att se tävlingarna och träffa den nya Carambole-kommittén.

Hela finalmatchen, samt andra spännande SM-matcher, kan ses på Youtube - sök på bk borgen.

Alla resultat finns på Cuescore.com under fliken "Organisationer " och "SM trevallare main tournament ".

Skribent: Carambolekomittén

rf_logga