Pennör vinner femte raka Elitsegern

2017-09-19 11:56
I helgens Elittävling i 3-vallars carambole som spelades i Helsingborg vann David Pennör finalen för femte gången i rad - och mot samma motståndare!
  • Uppdaterad: 2017-09-19 11:56

BK Borgen i Helsingborg stod som värd för denna omgång och hela 17 spelare deltog, vilket är godkänt då säsongen har precis börjat. Precis som i Klass 1 för ett par veckor sedan genomfördes tävlingen i det nya turneringsprogrammet Cuescore, i samarbete med Svenska Biljardförbundet, och med lika lyckat resultat som då. Tillsammans med BiljardOnline kunde man följa tävlingen väldigt noggrant och väl utfört på nätet.

Det var en del bra matcher och härliga utropstecken i tävlingen såsom Jesper Johansson från Helsingborg som lyckades slå Anders Kall, Göteborg med 30-27! Med tanke på att Jesper har bara spelat 3-vallars carambole i två år är det väldigt roligt att nya stjärnskott kommer fram i vår ädla sport! Enda damen i tävlingen, Yenny Bajtner från Malmö, kämpade väldigt bra mot herrarna med ett fint totalsnitt på 0.467! Bästa partiet hade hon i förlustmatchen mot Bo Gustafsson med 17 på 19 ingångar. Fram till semifinalerna var det inga större skrällar. Kvartsfinalen mellan Nalle Olsson och Tai Tran blev däremot mycket jämn. Spelarna följdes åt hela matchen och när Nalle satte dit matchbollen blev Tai tvungen att göra sina 2 för ett oavgjort resultat i sin sista stöt och därmed en shootout - dvs den spelare som gör högsta serie i öppningstöten vinner. Och Tai lyckades!

En nervpirrande shootout väntar för bägge och Nalle börjar...  miss! Detta innebär ett gyllene tillfälle för Tai att vinna - allt han behöver är att göra öppningstöten...  och missar! Nu är man på ruta ett igen. Nalle gör denna gång öppningsstöten och 5 poäng till. Nu är det väldigt tufft för Tai att göra en 7:a på en stöt och han lyckades tyvärr bara göra 2. Tai är ute och Nalle vidare med ett nödrop till semifinal mot David. Andra semifinalen stod mellan Henryk Kalita och hemmaspelaren Peter Lohmander. Den matchen vann Henryk ganska bekvämt med 40-28/33. Även David vann sin match ganska odramatiskt med 40-27/28.

Finalen mellan David och Henryk var inte riktigt jämn då David rivstartade ordentligt från början med 11-1 och 32-18. Henryk gjorde fantastiska stötar men fick ingen utdelning på sina ansträngningar. "Det var tungt att behöva kämpa för varje poäng. Bollarna var inte på min sida idag, tyvärr...", sade Henryk efter förlusten. Ett stort grattis i alla fall till David för segern!

Tre spelare från Stockholm dök upp, förutom Henryk deltog även Bo Bäckman (nådde kvartsfinal men föll mot Peter Lohmander med 26-40) och Manuel Orellana i tävlingen. Kul!

I den totala rankingen, som man kan se på Cuescore.com (klicka på organisationer och Svenska Biljardförbundet och sedan fliken ranking), leder David Pennör stort med 1000 p före Henryk Kalita. Trea är Nalle Olsson och fyra Tai Tran. De spelare som tillhör Elit inför nästa Elittävling i Stockholm den 21-22 oktober är David Pennör, Henryk Kalita, Nalle Olsson, Tai Tran, Manuel Orellana, Bo Bäckman, Anders Kall, Peter Lohmander, Lars Ringby och Rasmus Rasmusson.

Innan dess är det Nordiska Mästerskapet i Köpenhamn den 6-8 oktober där de 7 bästa i Sverige ska slåss om guldet tillsammans med de 10 bästa spelarna från Danmark, 4 från Norge och 3 från Finland. Hela tävlingen kan följas LIVE på Youtube och danska biljardförbundets hemsida ddbu.dk. Mer info om detta evenemang kommer senare.

Skribent: David Pennör

rf_logga