Peter Lohmander kom, såg och segrade

2018-03-27 11:32
Helsingborgaren Peter Lohmander är stekhet för dagen. Inte nog med att han nyligen vann Klass 1 Södra i utklassningsstil med 1.620 i totalsnitt, han såg även till att vinna även Elittävlingen helgen efter i storartad stil.
  • Uppdaterad: 2018-03-27 11:32

Peter slog favoriten David Pennör, som dominerat stort inom svensk 3-vallars carambole senaste året, med 40-19 (!) i finalen vilket säger nästan allt. "Jag trodde faktiskt att jag skulle vinna när det stod 18-18 men var helt chanslös i slutet", säger David. Peter lade in högsta växeln och 4 stötar senare var matchbollen ett faktum. "Den här matchen var det bästa partiet i tävlingen", påpekar Peter Lohmander efter vinsten. Det är starkt gjort att först förlora mot pappa Björn i första omgången och sedan kriga till sig en finalplats från förlorarsidan (Peter slog ut Nalle Olsson i kvarten och Henryk Kalita i semin). Stort grattis Peter!

Elittävlingen arrangerades i Helsingborg där 25 man deltog. En glad överraskning var att Ken Hultqvist från Lund gjorde en mycket fin comeback efter flera års frånvaro. Han höll på att slå ut Henryk Kalita i kvarten men kunde inte riktigt sätta in de avgörande bollarna i slutskedet trots fina chanser. Kalita var däremot iskall och kunde sätta in den avgörande bollen i ett svårt läge. "Jag är fullt nöjd med min prestation!" säger en lyrisk Ken Hultqvist. "Att förlora med flaggan i topp och endast med 2 pinnar i kvarten är helt ok!" Stockholmaren Giglio Alvarado presterade också mycket väl i tävlingen, en kvartsfinalplats är klart godkänt, men i övrigt var det inga större överraskningar.

Nästa Elittävling går i Stockholm den 14-15 april innan sommaruppehållet. Den tävlingen kan vara väldigt viktig för många inblandade som krigar om de åtråvärda direktplaceringarna för SM i Helsingborg den 9-12 maj. De 7 högst rankade är direktkvalificerade till SM plus Torbjörn Blomdahl. För tillfället är det David Pennör, Henryk Kalita, Nalle Olsson, Björn Lohmander, Bo Gustavsson, Manuel Orrellana och Peter Lohmander som har dessa platser. Mycket tätt efter ligger Tai Tran, Lars Ringby och Giglio Alvarado, som alla slåss för de två sista platserna. Det skiljer endast 200 p mellan Orellana, Lohmander, Tran, Ringby och Alvarado!

Skribent: David Pennör

SBF_banner_biljardmagasinet2