Pilotföreningar sökes

13 DEC 2019 11:23
Vill ni vara med på resan mot att på allvar sätta bollen i rullning för att utveckla svensk biljard in i framtiden? Vi söker minst 5 pilotföreningar som vill vara med i projektet Framtidens Biljardförening.
  • Uppdaterad: 13 DEC 2019 11:23

SBF har beviljats projektmedel för att under år 2020-2021 driva projektet Framtidens Biljardförening. Till projektet söker vi nu minst fem stycken pilotföreningar som vill vara med och utveckla sin förening och svensk biljard. Att våra föreningar är starka, aktiva och attraktiva och att de arbetar med att utveckla och förnya sin verksamhet är avgörande för svensk biljards framtid. Syftet med projektet är att öka kompetensen hos våra föreningar och aktiva kring att leda och arbeta ideellt i en förening. Vidare är syftet att hitta attraktiva former för föreningens organisering för att locka medlemmar att engagera sig i föreningen.

De föreningar som ingår i pilotprojektet kommer under två års tid ingå i ett utvecklingsprogram anpassat för föreningen. Det är inte bara föreningens styrelse som ska vara aktiv i projektet utan en större del av medlemmarna involveras också i olika steg.

Exempel på vad som ingår i projektet:

• Vissa gemensamma moment för deltagande föreningar, t ex föreningsdemokrati
  • Individuell utvecklingsplan för föreningen
  • Gemensam uppstartsträff i februari i Stockholm
  • Nära arbete tillsammans med SBF:s föreningsutvecklare
  • Arbete tillsammans med föreningens idrottskontakt/SISU-konsulent
  • Nätverk mellan de föreningar som deltar
  • Utbildningar, handlingsplaner, värdegrund, policies, etc.
  • Kompetensutveckling av föreningsstyrelsen
  • Hitta sätt för att göra det enkelt och välkomnande för nuvarande medlemmar och nya medlemmar att engagera sig i föreningen.

I pilotprojektet ska minst fem föreningar ingå. Varje gren ska vara representerad. Vi strävar efter en geografisk spridning bland de deltagande föreningarna.

Intresserade av att vara med?
Skicka en kort presentation av er förening och varför ni vill vara med till This is a mailto link. Glöm inte att uppge namn, e-post och telefonnummer till en kontaktperson i föreningen.
Vi vill ha er intresseanmälan senast den 6 januari.
Kontakta Sofia om ni har några frågor.

Skribent: Sofia Asp