Positivt besked från RF inför nästa budgetperiod

26 OKT 2019 11:22
Denna vecka kom besked från RF om det ekonomiska stödet till medlemsförbunden år 2020-2021. För Biljardförbundets del blev det något bättre utdelning än väntat, men fortfarande väntar ett tufft arbete med budgetnedskärningar och krav på förändringar.
  • Uppdaterad: 26 OKT 2019 11:22

På medlemskonferensen i Malmö förra helgen målades ett ganska dystert scenario upp för deltagarna inför de kommande åren. Förbundsstyrelsen räknade med att förlora hälften av RF:s stöd vilket skulle innebära kraftiga nedskärningar genom hela vår verksamhet. Idrottslyftet som separat satsning försvinner nästa år och istället har RF infört ett särskilt verksamhetsstöd för barn- och ungdomsidrott för förbunden. Detta stöd baseras på retroaktiv statistik för respektive förbunds barn- och ungdomsverksamhet, något som varit föremål för diskussion eftersom det innebär att det nya stödet baseras på verksamhet som förbunden vid den aktuella tidpunkten inte kunde veta skulle bli avgörande för framtida ekonomiskt stöd från RF. Det innebar också att de förbund som inte uppfyller de nya villkoren inte skulle få något stöd alls år 2020-21 för barn- och ungdomsverksamheten, till skillnad från organisationsstödet som omfattas av en övergångsperiod på två år för att göra omställningen lite lättare. För Biljardförbundets del skulle det röra sig om ca en halv miljon som helt försvinner.

Vid sitt styrelsemöte denna vecka, där RS fattade beslut om respektive förbunds kommande stöd, backade man dock oväntat från detta villkor om barn- och ungdomsverksamheten, och beslöt att inkludera även den i övergångsbestämmelserna. Däremot kommer nästa stödperiod, 2022-2024, att baseras på retroaktiva beräkningar. Möjligtvis påverkades RS av en skrivelse som skickades in till dem för drygt en vecka sedan angående konsekvenserna av det retroaktiva beräkningssättet, underskriven av 9 specialidrottsförbund inklusive Biljardförbundet. Beslutet innebär att alla förbund för år 2020 tilldelas 90 % av sina Idrottslyftsmedel för 2019, samt 80 % för 2021.

Utöver det välkomna tillskottet för barn- och ungdomsverksamheten tilldelas Biljardförbundet även ett organisationsstöd, elitstöd samt projektstöd för de beviljade projekten ”Framtidens biljardförening” (föreningsutveckling) och ”Kön har inget kön” (jämställdhet). Detta är förstås mycket glädjande men innebär inte att vi kan luta oss tillbaka och slappna av. Tvärtom är det de nästa två åren som lägger grunden för 2022, när de nya stödvillkoren slår igenom helt. Det tål att strykas under ännu en gång: Det är föreningarnas verksamhet som avgör hur mycket pengar förbundet får av RF. Och det är verksamheten under 2019-2020 som avgör vårt stöd för 2022-2024 - hur märkligt det än låter.

Vi återkommer med mer information om hur beslutet kommer att påverka förbundets budget och verksamhetsplanering för kommande år, liksom mer information om de olika projekten och hur man kan anmäla sig till dem och även våra utskott och kommittéer.

\\ Förbundsstyrelsen

Skribent: SBF