”Sanne” tog hem SPT1000 i Uppsala

28 OKT 2019 17:42
Säsongens andra elittävling i pool samlade 52 deltagare på Interpool i Uppsala, och efter två dagars intensivt spel kunde Senharip ”Sanne” Azar från Stockholms Biljardsällskap stolt höja näven i en segergest.
  • Uppdaterad: 28 OKT 2019 17:42

Disciplinen för helgen var 8-ball, ett spel som kräver noggrannhet och strategi för att kunna gå långt i en elittävling. Med hela Sverige-eliten på plats fanns det många favoriter till segern, däribland ”Sanne”, men även Marcus Chamat, Tomas Larsson och Adrian Weiss. Tomas Larsson åkte ut i sextondelen med 3-7 mot Erik Gårdelöf som spelar för Oslo BK, medan Adrian Weiss tog sig till kvartsfinal innan det blev förlust, 4-7 mot snabbspelande David Larsson.

Unga talangen William Viitanen från BK Stöten tog sig också till kvartsfinal men fick stryk med 5-7 mot Anders Edvardsson från Kville BC. Anders i sin tur drog det kortaste strået i semifinalen mot Marcus Chamat, 2-7, men var ändå väldigt nöjd med sin insats i tävlingen. I den andra semifinalen möttes Sanne och David Larsson, där Sanne fortsatte sitt övertygande spel för vinst med 7-4 och en plats i finalen. Motståndare blev alltså Marcus Chamat, alltid en farlig opponent, men den här helgen kunde inget rubba Sanne. Fint och säkert spel gav honom matchen, tävlingen och förstaplatsen på rankingen så här långt på säsongen. Stort grattis Sanne!

Glada miner innan finalen

Ni hittar fler bilder från helgen i vårt bildgalleri

Resultat SPT1000 Uppsala 26-27/10 2019

1. Senharip Azar, Stockholms BS

2. Marcus Chamat, Gefle BK

3. Anders Edvardsson, Kville BC

3. David Larsson, Familjens BF

Under lördagen fick också tre av vinnarna från årets Biljardgala motta sina pris, då de tyvärr inte kunde vara på plats i Malmö förra helgen. Ragnar Grönsten från BK Milen vann Årets Komet, Linus Thor från Uppsala BS prisades som Årets Eldsjäl och My Nguyen från BK Stöten tog hem de båda tunga kategorierna Årets Junior samt Årets Spelare. Stort grattis till alla tre!

Skribent: Poolkommittén

Sticker SAY NO!!!