Simon Lindblom vinner Öppna SM i Snooker 2019

06 JUN 2019 17:34
Årets Öppna SM var ett riktigt getingbo utan en given vinnare på förhand. 48 spelare gjorde upp på Snookerhallen i Stockholm och Simon Lindblom var den som till slut klev fram och lyfte upp segerpokalen.
  • Skapad: 06 JUN 2019 17:34

Simon Lindblom, segrare i Öppna Snooker-SM 2019. Foto: Tony Barmin

Öppna Snooker-SM 2019 blev väldigt bra – 48 deltagare där i princip alla elitspelare var på plats, veteranerna Kevin Zarekani och Bairaq Al Urfy gjorde come back och juniorerna blir bara bättre och bättre. Tre regerande svenska mästare var ivriga att försöka sno åt sig ännu en titel, under tuff konkurrens förstås. Årets Öppna SM var därmed ett riktigt getingbo utan en given vinnare på förhand.

Kval och gruppspel är ”transportsträckan” där dramatiken bleknar och glöms under turneringens gång. Torsdagens kvalspel innehöll 24 spelare fördelat på sex grupper, vinnarna och de två bästa tvåorna gick vidare till fredagen. Här skalades startfältet ned ytterligare och till lördagen fanns endast 16 spelare kvar i tävlingen. Gamla mästare som Kevin och Bairaq gick lätt vidare och vad man ville veta mest var ju hur elvaårige Walter Laikre och nykläckte tonåringen Viktor Mared skulle klara sig. Walter vann två av tre och gick i mål med kvoten 5-4 vilket inte räckte riktigt. Viktor vann också två av tre och kvoten 5-2 borde vara bra nog, men icke och i särspelet var krafterna slut. Mycket lovande debutanter, den saken är klar!

De lite äldre juniorerna, U21-mästaren Andrej Nasibov , Max Nettleton och Nils Ritenius Manjer var alla kvar in i åttondelarna. Max tog en fin skalp med 4-1 mot Shivan Mohammed Ali medan Nils fick en riktig lektion av Simon Lindblom som gjorde serier på 53 och 64 och spelade riktigt bra under hela matchen. Regerande mästaren Henrik Svedstedt blev för tuff för Andrej och vann 4-2.

Utöver Simon, Max och Henrik kompletterades kvartsfinalfältet av Kevin Zarekani, Mats Eriksson, Jim Johansson, Belan Sharif och George To. Simon tog ner George med fortsatt fint spel och radade upp serie på serie. Jim vann en dramatisk kvart mot Max i skiljeframe, matchen tog över fyra timmar och så klart var det matchen som undertecknad dömde!

Semifinalerna blev märkligt ensidiga med 5-0 för Simon mot Kevin och igen bra klass från Simon. En betydligt förbättrad Jim Johansson vann med samma siffror mot Belan Sharif.

Finalen svängde kraftigt, distansen var bäst av elva och i pausen stod det 3-1 till Jim Johansson. En paus på en kvart kan räcka långt, det har man sett på protouren åtskilliga gånger, och det hjälpte Simon att komma tillbaka och prestera ett i stora stycken strålande spel för att vända matchen totalt med fyra raka frames och avgörande serier i varje frame.

5-3 till Simon, men en enkel miss i matchvinnande läge gör att pendeln svänger tillbaka än en gång. Jim ger inte upp och det blir naturligtvis skiljeframe med stor dramatik, där Jim nästan kniper matchen eller åtminstone omspel på svart, trots att han behövde två ”snookers” med bara de färgade kvar. Simon avslutar dock kyligt till seger 6-5 när läget väl kommer och vi kunde kora en mycket värdig mästare som genomgående under turneringen spelade det vackraste spelet.

Vid pennan / Kim Hartman samt Snookerkommittén

Alla resultat hittar ni på snooker.nu och bilder tagna under tävlingen av Tony Barmin finns på Stockholm Snooker & Billiards Facebook-sida (SSBK).

Semifinalister och domarteam. Foto Tony Barmin

Deltagare i årets Öppna SM i Snooker. Foto Tony Barmin