Skicka in föreningens LOK-stödsansökan för vårterminen

19 JUN 2019 16:29
Skicka in föreningens LOK-stödsansökan för vårterminen redan nu! Vi påminner om att ansökan till statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) för aktiviteter som genomförts under våren 2019, 1 januari - 30 juni, ska vara inskickad senast den 25 augusti.
  • Uppdaterad: 19 JUN 2019 16:29

Det är viktigt att skicka in ansökan i tid - observera att enligt LOK-stödsföreskrifterna riskerar en förening att ansökan avslås om den inkommer för sent. Tänk på att det inte räcker att bara närvaroregistrera aktiviteterna. Man måste öppna och skicka in ansökan även om föreningen närvaroregistrerar sina aktiviteter via IdrottOnline. Aktiviteterna är inte redovisade till Riksidrottsförbundet förrän ansökan skickats in.

För ansökningar som inkommer efter sista ansökningsdag görs ett avdrag enligt följande:
Ansökan som inkommer:
26 aug - 1 sept reduceras med 25%
2 sept - 15 sept reduceras med 50%
16 sept - 30 sept reduceras med 75%
Ansökningar som inkommer fr.o.m. den 1 oktober t.o.m. den 15 december avslås.
Observera även att ansökningar som inkommer efter den 15 december då perioden stängts kommer att avvisas.

Ju tidigare föreningen skickar in sin ansökan, desto större chans har föreningen att få utbetalning av LOK-stöd redan i den första utbetalningen som sker en vecka efter sista ansökningsdag.

Ansökan om LOK-stöd ska göras via föreningens sida på IdrottOnline. Viktigt att tänka på är att även om man har närvaroregistrerat sina aktiviteter via IdrottOnline så måste föreningen också öppna själva LOK-stödsansökan och skicka in den.

Läs mer om LOK-stödet här (länk till rf.se)
Manualer för ansökan finns här (länk till idrottonline.se)

Viktigt att ni söker LOK-stöd
Även om det för vissa föreningar inte handlar om särskilt stora summor är det oerhört viktigt att ni söker LOK-stöd. Det är viktigt både för er som förening som för oss som förbund. För varje deltagartillfälle ni söker för visar vi att vi har aktiviteter för barn och ungdomar. Aktiviteter som ligger till grund för den statistik som RF använder sig av.

Vid Riksidrottsmötet i maj togs beslut om nya stödformer för idrottsrörelsen, både för förbunden och föreningarna. Just nu arbetar RF med att ta fram regelverk och parametrar för de ekonomiska stöden. Det är möjligt att statistik från LOK-stödet delvis kommer att ligga till grund för det ekonomiska stödet för barn- och ungdomsidrott. Klart är att Idrottslyftet i sin nuvarande form försvinner och ersätts med ett projektstöd för barn- och ungdomsverksamhet som föreningar kan söka. Regelverket och parametrarna för de olika stöden beslutas slutgiltigt av Riksidrottsstyrelsen i oktober. I augusti kommer SBF att vara med på en dialog om de ekonomiska stöden till föreningar. Vi kommer fortsatt att hålla er uppdaterade om vad som händer.

Skribent: SBF

Sticker SAY NO!!!