SM-guld i 42+ till Kville och Kumla - Svenska Biljardförbundet

SM-guld i 42+ till Kville och Kumla

2018-05-16 12:29
SM i klassen 42+ för grenarna 10-ball och 8-ball avgjordes 12-13 maj på Kville BC i Göteborg. Segrare blev Kent Karlsson för Old Fellows BC samt hemmasonen Morgan Norberg.
  • Uppdaterad: 2018-05-16 12:29

SM-helgen för 42+ startade på lördagen med 21 taggade deltagare som samlades på hallen och gjorde sig redo för 8-ball. Trenden under dagen var antingen väldigt jämna matcher eller väldigt klara segrar, men i slutspelet trappades intensiteten upp och matcherna blev tuffare. I kvartsfinalerna slog Johan Weddig Mahmut Mutto med 6-5, Johan Svanberg vann 6-3 mot Joakim Gunnarsson, Morgan Norberg slog Stefan Ericson 6-4 och Mikael Kåhlberg vann 6-4 mot Morgan Cederström.

Semifinalerna följde samma mönster, med seger 6-5 för Johan Weddig mot Johan Svanberg, medan Morgan Norberg slog Mikael Kåhlberg med 6-4. Finalen däremot visade klara siffror, med seger 6-0 för Morgan Norberg och hemmavinst för Kville.

På söndagen var det dags för 10-ball, med 22 deltagare denna gång. I kvartsfinalerna såg vi till viss del samma namn som i gårdagens tävling: Joakim Gunnarsson och Johan Svanberg förlorade båda med 3-6 mot Mahmut Mutto respektive Morgan Norberg, Stefan Ericson fick ge sig 2-6 mot Mats Elfroos och Bo Törnqvist kastade in handduken 1-6 mot Kent Karlsson.

Semifinalerna ställde Morgan Norberg mot Mahmut Mutto, vilket slutade 6-3 till Morgans fördel. Under tiden gjorde Kent Karlsson processen kort med Mats Elfroos genom att upprepa resultatet från kvartsfinalen, 6-1. I finalen hade därmed Morgan Norberg chans till dubbel guldpott denna helg, men Kent Karlsson visade klassen och stängde igen matchen för seger och SM-guld med resultatet 6-3.

Stort grattis till Morgan och Kent till varsitt SM-guld och strålande prestationer under helgen!

Grattis också till alla andra medaljörer och deltagare under helgen, och tack till tävlingsledare och funktionärer på hallen. Här är ett kort referat från Mats Frösemo på Kville:

”Grattis till Morgan Norberg, Kville BC, 10-ballmästare och Kent Karlsson, Old Fellows BC, 8-ballmästare.

Omgångarna innehöll många jämna matcher, över 60% av matcherna slutade med att motståndaren hade 3 eller fler poäng. Det blir en speciell stämning i hallen när alla dessa goa gubbar kommer för att umgås, ha det gott och tävla tillsammans.

Nu avgjordes också vilka som kommer att sponsras för EM.

Klara är:

Johan Svanberg, BK Örnen

Joakim Gunnarsson, Växjö BF

Morgan Nordberg, Kville BC

Kent Karlsson, Old Fellows BC

Pontus Dalén, Familjens BF

Mats Elfroos, BK Stöten

Marino Ivica, BK Flamingo

Stefan Ericson, BK Stöten

Azar och Tomas spelar i Team Sweden och är då inte tillgängliga. Vi önskar alla deltagare i lycka till i EM!”

Resultat i SM 42+ 8-ball 2017/2018:

1. Morgan Norberg, Kville BC

2. Johan Weddig, BK Diamanten

3. Mikael Kåhlberg, BK Milen

3. Johan Svanberg, BK Örnen

5. Morgan Cederström, Växjö BF

5. Stefan Ericson, BK Stöten

5. Joakim Gunnarsson, Växjö BF

5. Mahmut Mutto, Kville BC

Resultat i SM 42+ 10-ball 2017/2018:

1. Kent Karlsson, Old Fellows BC

2. Morgan Norberg, Kville BC