Spännande in i det sista när Lag-SM i carambole avgjordes

09 APR 2019 22:06
BK Borgen var favoriter till att ta hem guldet i Lag-SM i 3-vallars carambole som avgjordes i helgen - men när krutröken lagt sig var det istället BK Paradis från Lund som stod med bucklan i hand.
  • Skapad: 09 APR 2019 22:06

BK Paradis vinnande lag: Bo Gustafsson, Stefan Hillvin, Ratcha Alievski samt Bernard Aupeix

Vilken dramatik! Sån här spänning har det aldrig någonsin varit i lagsammanhang, att varken publiken eller spelarna själva vet vilket lag som kommer kamma hem guldet förrän i den absolut sista matchen i tävlingen. Fyra lag möttes den första helgen i april i Malmö, i ett alla-mot-alla-format där BK Borgen från Helsingborg var skyhög favorit till att vinna sitt 31:a SM guld totalt. Med regerande SM-mästaren David Pennör, andrarankade Nalle Olsson, fjärderankade Björn Lohmander samt Jesper Johansson i laget trodde nog många att guldpokalen i slutänden skulle pryda prishyllan i Helsingborg. Men när det gäller lagspel kan vad som helst hända och oj, vilken dramatik det blev!

I den första omgången mötte överraskningslaget från Kumla, Old Fellows Biljard (Alf Alvberger, Peter Åkesson, Richard Helander samt Ingvar Pettersson), Lundalaget BK Paradis (Bo Gustafsson, Stefan Hillvin, Ratcha Alievski samt Bernard Aupeix). Matchen slutade 6-2 till BKP där gamle veteranen Alf lyckades slå Bo och knipa 2 viktiga matchpoäng för sitt lag. BK Borgen mötte i sin tur en av guldkandidaterna, Stockholm Carambole Club från Stockholm. Matchen slutade oavgjort men Stockholm hade bättre antal gjorda caramboler. Henryk Kalita och Yuksel Pollat vann sina matcher på ett mycket övertygande sätt över David Pennör (40-30) respektive Jesper Johansson (30-21).

I andra omgången mötte SCC Old Fellows och gjorde processen kort genom att vinna enkelt med 8-0. Den andra matchen mellan BKB och BK Paradis var mycket jämn och slutade oavgjort. Bo vann mot David och Ratcha, lite överraskande, mot Björn. När dagen var slut var det riktigt jämnt mellan 3 lag inför sista omgången. Förutsättningen var nu att BK Borgen måste vinna med 8-0 och sedan hoppas på oavgjort mellan SCC och BK Paradis, samtidigt som SCC inte gör mer än 123 caramboler (poäng) totalt - då blir BK Borgen svensk mästare. Men vinner något lag istället så blir vinnaren svensk mästare! Huj! Spännande!

Jesper, Björn och Nalle vann sina matcher för BK Borgen helt enligt planerna i sista omgången och nu skulle David bara fixa sin första vinst i tävlingen mot Alf och ge klubben hopp om guldet. "Jag spelade nästan för bra i matchen och David fick många svåra lägen. Såklart är jag jätteglad att vinna över svenska mästaren som normalt plockar mig alla dagar i veckan!", berättar en supernöjd Affe efter segern. I och med detta försvann BK Borgens alla chanser till guldet. Nu stod det istället mellan SCC och BK Paradis, och för SCC skulle minst oavgjort räcka till SM-titeln. Yuksel öppnade starkt mot Bernard men lyckades inte hålla ända fram till slutet där Bernard vände på steken och vann med 30-26. 2-0 till BK Paradis. Andra matchen mellan Giglio Alvarado och Ratcha var välspelad och höll hög klass. Ratcha spelade väldigt bra under hela tävlingen och vann enkelt med 30-20, vilket innebar 4-0 till BK Paradis.

Nu låg SCC verkligen illa till men med en reducering till 2-4 av Henryk Kalita mot Bo Gustafsson i en hutlös jämn och spännande match såg man till att hålla gulddrömmen vid liv. Sista matchen i sista omgången... nu gällde det! Skulle SCC:s Bo Bäckman vinna över Stefan Hillvin och låta guldet hamna i klubbens prishylla för första gången sedan 1976 (den gången med laget Sten Hebert, Håkan Brorell, Bo Jensen och Bäckman Sr) eller skulle den hamna hos BK Paradis i Lund, där senaste lagguldet bärgades 2006? Matchen stod och vägde rätt igenom och det syntes att spelarna var väldigt nervösa. Vid ställningen 37-38 hade både Bo och Stefan jätteläge att sätta spiken i kistan men missade med hårsmån. Stefan lyckas därefter göra en ganska svår poäng och har nu matchboll... och gör den! Lagkamraterna rusade fram till Stefan och ett stort kramkalas utbröt samtidigt som ovationerna inte ville ta slut. Vilket vilt jubel bland spelarna och publik! Klubbens ordförande för det nykorade guldlaget utbrast med tårar i ögonen: "Det här är så underbart! Allt slit att få ihop laget och all träning! Så j-a skönt att det gav resultat!"

Ett stort grattis till SM-guldet 2019 BK PARADIS!

Skribent: Carambolekommittén

Sticker SAY NO!!!