Svenska Biljardförbundet anställer föreningsutvecklare på 50 % från 1 november 2018

2018-11-01 12:42
Sofia Asp, från Rimbo, kommer fr o m den 1 november att arbeta med föreningsutveckling och allmän administration för Svenska Biljardförbundet. Det är en projektanställning på 50 % som sträcker sig fram till och med 2019-12-31.
  • Uppdaterad: 2018-11-01 12:42

En förbundsstyrelse ska verka på en högre nivå än kommittéer och arbetsgrupper, med frågor som rör vision och värdegrunder, verksamhetsinriktning, budget, policies, PR och marknadsföring och så vidare. Till sin hjälp har styrelsen och förbundet ofta en eller flera anställda som arbetar direkt med föreningarna och hjälper dem med mer praktiska frågor.

Svenska Biljardförbundet är ett av väldigt få förbund inom RF som inte har haft några anställda de senaste tio åren. Styrelsen har därmed behövt sköta allt det praktiska och administrativa ovanpå de ordinarie, betydligt mer komplexa verksamhetsfrågorna, vilket skapat en mycket stor arbetsbörda. Den förra styrelsen lade därför ett förslag till förra årsstämman om att anställa en person på halvtid som stöd för föreningarna och styrelsen, vilket nu äntligen har blivit verklighet. Dröjsmålet beror på samma omständigheter som är orsaken till anställningen: För hög arbetsbörda för styrelsen i relation till mängden tid och resurser som finns tillgängliga.

Vi är därför väldigt glada att få presentera Sofia Asp, 36 år från Rimbo utanför Norrtälje, som har en gedigen erfarenhet av föreningsarbete och idrottsorganisation med sig i portföljen. Närmast kommer Sofia från en tjänst som föreningsutvecklare på Sportskytteförbundet och dessförinnan jobbade hon fyra år på Bouleförbundet som administratör och koordinator. Hon har alltså ingen bakgrund alls inom biljardsporten, och det var inte heller vad styrelsen letade efter i sin rekrytering. Vi behövde någon som vet hur RF och idrottsrörelsen fungerar och är organiserad, och hur man arbetar rent praktiskt i de olika verktygen som förbundet och föreningarna använder. Sofia har jobbat med allt från föreningsadministration och hemsidor till förbundsrepresentation och Idrottslyftet, och vi ser fram emot att få ta del av hennes erfarenheter och fräscha ögon i den dagliga verksamheten.

Sofia kommer att vara föreningarnas första kontakt när det gäller Idrottslyftet och föreningsadministration. Det kan gälla inbetalning av medlemsavgifter, uppdatera information i IdrottOnline, administrera föreningens hemsida, få hjälp med stadgefrågor, kontakt med SISU och så vidare. Inom Idrottslyftet kan ni få hjälp med att bolla idéer för er ansökan, utforma en projektbeskrivning, fylla i er slutrapport i IdrottOnline med mera. För att få veta mer om biljardsporten och vilka som utövar den kommer hon också att åka ut på tävlingar och organisera föreningsträffar för att presentera sig själv och få lära känna alla klubbar och spelare därute.

Sofia kommer att arbeta 50 % med start 1 november och ni når henne först och främst på mejladressen This is a mailto link. Vi kommer också ordna ett telefonnummer till kansliet men det blir senare i höst. Från och med 1 januari kommer SBF också ha en kansliplats i Idrottens Hus i Stockholm som Sofia kommer att utgå ifrån. Vi kommer dock inte att ha fasta tider för att nå kansliet utan arbetstiden kommer att fördelas efter behov och planering.

Vi önskar Sofia varmt välkommen till biljardsportens underbara värld och hoppas att hon kommer att trivas hos oss!

För förbundsstyrelsen

Eva Viding Bussell