Svenska snookereliten laddar för NM i Stockholm

13 JAN 2019 11:42
Den 16-19 januari arrangeras Nordiska Mästerskapen i snooker på Snookerhallen i Stockholm. Belan Sharif från Kungsholmens BK är regerande mästare och ser fram emot att försvara titeln.
  • Skapad: 13 JAN 2019 11:42

Nordiska Mästerskapen i snooker samlar ett fullt startfält, med 40 spelare från 5 länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Sverige ställer upp med bl a Belan Sharif, regerande mästare, SM-vinnarna Henrik Svedstedt och Mats Eriksson samt en mycket lovande junior från Malmö, 14-årige Nils Ritenius Manjer. Tuffaste konkurrensen kommer från Danmark och Finland, där danske Daniel Kandi gjorde en 147-serie förr året som första amatör i Norden.

Tävlingen spelas över fyra dagar, 16-19 januari, och avslutas med en spelarbankett på lördag kväll. Borden på snookerhallen är nylagda och justerade av proffs från Storbritannien för att säkerställa bästa möjliga förutsättningar. Tävlingsansvarig är Andy Nettleton från Stockholms Snooker- och Billiardsklubb (SSBK) och huvuddomare Johan Hansson från samma klubb. Till sin hjälp har de ett antal funktionärer och domare från Sverige och flera andra nordiska länder.

Det är gruppspel som gäller fram till åttondelsfinal, åtta grupper med fem spelare i varje. Distans i gruppspelet är bäst av 5 frames, därefter 7 frames i slutspelet och 9 frames i finalen. Finalen beräknas starta kl 14 på lördag eftermiddag.

Spelschema, gruppindelning och all övrig information hittar ni på www.snooker.nu. Livestream kommer att sändas från två bord under hela tävlingen via SSBK:s YouTube-kanal. Länk finns på hemsidan.

Svenska Biljardförbundet tackar våra sponsorer för eventet: WLK, Taom, Hotel Hellsten, Snookerhallen samt Tony Barmin (fotograf och coach) och Jonas Fahlander (coach).

För mer information vänligen kontakta Andy Nettleton, This is a mailto link.

DELTAGARLISTA NORDISKT MÄSTERSKAP I SNOOKER 2019

SWEDEN