Svensk biljardsport går över till CueScore

03 AUG 2019 02:46
Svenska Biljardförbundet har tecknat avtal med norska företaget CueScore som ny leverantör för tävlingsverksamheten, med start från augusti.
  • Skapad: 03 AUG 2019 02:46

Svenska Biljardförbundet har tecknat avtal med en ny leverantör av tävlingsadministrativt system, det norska företaget CueScore. Flera föreningar i Sverige använder redan CueScore för klubbtävlingar, liksom carambolen för alla nationella rankingtävlingar. CueScore är den största aktören på marknaden och används i dagsläget i ett 60-tal länder. Det är det klart mest tekniskt avancerade systemet som finns inom biljardsporten.

Bakgrund: Det nuvarande systemet BiljardOnline av Billiardapps, med säte i Holland, beslöt för ett tag sedan att avveckla verksamheten inom en snar framtid. Diskussioner om ett nytt system har sedan dess förts i både snooker-, pool- och carambolekommittén. Bland alla tänkbara alternativ, inklusive utveckling av ett eget system, vidareutveckling av befintliga mindre system, vidareutveckling av BiljardOnline liksom samarbeten med andra sporter eller andra länder, blev CueScore erbjudandet det mest attraktiva. Förutom ett state-of-the-art tävlingsadministrativt system erbjuder CueScore den mest omfattande supporten, den mest professionella administrationen och (i jämförelse med alternativen) ett konkurrenskraftigt pris.

Avtalet: SBF tecknar ett abonnemang för förbundets behov samt upp till 30 PRO-abonnemang som tilldelas svenska föreningar som anordnar biljardtävlingar och önskar byta till CueScore, utan kostnad.

Detta är kanske den mest positiva effekten av bytet till CueScore: Potentialen att samla all svensk tävlingsverksamhet på en och samma plats, i ett och samma tävlingssystem.

Därutöver är abonnemanget helt kostnadsfritt för föreningar!

Avtalet stäcker sig över 1+4 år, där det första året är utvecklings- och testperiod. SBF förbehåller sig rätten att lämna CueScore efter ett år ifall systemet inte levererar enligt våra önskemål.

De föreningar som redan har ett CueScore-abonnemang ska fortsätta använda det kontot och SBF tar över framtida abonnemangskostnader vid nuvarande abonnemangets utgång. Tyvärr betalas inga pengar tillbaka för redan inbetalda avgifter.

Implementering: CueScore implementeras omedelbart, med start vid SPT:s första runda i september. Till dess arbetar vi febrilt med överföring av föregående säsongens resultat så att rankinglistor är aktuella och det nya systemet blir så funktionellt som möjligt direkt från start.

Notera att snooker fortsätter använda sitt nuvarande system tills vidare, pga. vissa essentiella funktioner som deras nuvarande system erbjuder.

Föreningar som önskar byta till CueScore behöver ta kontakt med förbundet (This is a mailto link) och leverera följande information: Föreningens namn samt namn på minst en (helst två eller tre) kontaktperson/er (tävlingsansvarig eller ordförande) som ska få inloggningsuppgifter för administratörer.

Notera också att hösten 2019 antagligen kommer medföra en del problem för både spelare och tävlingsarrangörer, tills systemet är fullt implementerat och fullt funktionellt, vid nyårsskiftet 2019-2020. Vi vill redan nu be om överseende med eventuella barnsjukdomar under den här perioden. Det är också möjligt att vi väljer att använda båda systemen parallellt (CueScore och BiljardOnline) vid vissa nationella tävlingar, för att säkerställa att tävlingen går rätt till.

Integration: Under hösten planeras ett omfattande arbete med integration av data, både horisontellt med andra system och vertikalt mellan förbundets tävlingar och klubbtävlingar.

1. Webbdesign för bättre integration av klubbtävlingar och nationella tävlingar i en gemensam CueScore-sida för svensk biljard.
  2. Webbdesign av www.biljardforbundet.se så att rankinglistor och viss övrig information om tävlingar integreras i förbundets webbsida på ett bra sätt.
  3. Integration av historiska data från BiljardOnline. Även integration av historiska data från olika klubbserier för de föreningar som önskar byta till CueScore.
  4. Integration med IdrottOnline och föreningarnas medlemsregister.

Särskilt viktig är den sista punkten, integration med IdrottOnline och föreningarnas medlemsregister. Fullt integrerat kommer dessa databaser att tala med varandra och på det sättet säkerställer vi att varje tävlande är föreningsanknuten och har betalt medlemsavgiften.

Info för spelare: Alla spelare som inte redan har ett personligt konto hos CueScore behöver registrera sig för att kunna tävla. Registreringen är enkel, görs direkt på cuescore.com, och med hjälp av integrationen med Facebook underlättas framtida registreringar för tävlingar och administration av den personliga sidan. CueScore följer GDPR gällande skydd av personliga data.

Spelare som redan har ett konto hos CueScore kan och bör fortsätta använda det kontot.

Eventuella dubbletter (ett vanligt förekommande problem vid multipla inloggningar och integration av data från olika system) löses enkelt genom ett mejl direkt till CueScore, som har mekanismer för att enkelt och snabbt sammanfoga eventuella dubbla konton.

Info för tävlingsarrangörer nationella tävlingar: Alla nationella tävlingar kommer att läggas upp på CueScore av SBF. Därefter överförs administration av själva tävlingen till tävlingsarrangören (föreningen). Vid den första tävlingen på en biljardhall måste man även sätta upp ”venue”, dvs antal bord och bordens numrering. Möjlighet att använda digitala resultattavlor (paddor, mobiltelefoner) finns i CueScore och är lätt att sätta upp. Likaså finns möjlighet att inkludera resultattavlor på videosändningar i systemet, om tävlingen ska sändas på YouTube, Facebook eller Solidsport.

CueScore är ett välutvecklat system som är i mångt och mycket intuitivt, lättanvänt och självförklarande. Dock vill vi under hösten hålla nära kontakt med tävlingsarrangörer för att säkerställa att seedning, lottningar och resultatrapportering sker utan missöden. För det ändamålet vill vi ha ett telefonnummer till tävlingsarrangören vid varje tävling under de första 4 rundorna i höst.

Info för föreningarnas ordföranden: I och med den kommande integrationen med IdrottOnline är det oerhört viktigt att ALLA föreningar uppdaterar sina medlemsregister och säkerställer att medlemsavgifter är betalda.

Mer information kommer inom kort, såsom specifik information till tävlingsledare och tävlingsarrangörer. Förbundets hemsida kommer också att uppdateras med samma information. Till dess kan spelarna registrera sig på CueScore och föreningar som vill ansluta sin förening till CueScore kan redan nu utse tävlingsansvariga samt uppdatera medlemsregister i IdrottOnline.

Förbundsstyrelsen är övertygade om att övergången till CueScore kommer att innebära ett stort lyft för tävlingsadministrationen framöver. Det kommer bli tydligare, smidigare och framför allt enklare för aktiva och tävlingsarrangörer att både anordna och delta i tävlingar. För oss är det ytterligare ett steg i rätt riktning för att modernisera och förenkla biljardsporten och därmed göra vår sport mer professionell och attraktiv för både nya och existerande medlemmar.

Skribent: SBF

Sticker SAY NO!!!