Svensk idrotts största doldis firade 30 år

2018-09-07 21:27
Städa Sverige har stöttat svensk idrott i 30 år, och samtidigt bidragit med miljontals kronor i ekonomiskt stöd till dess föreningar. Trots detta är de fortfarande ganska okända för många.
  • Uppdaterad: 2018-09-07 21:27

Foto: Städa Sverige

Svenska Biljardförbundet är ett av 43 specialidrottsförbund som är medlemmar i Städa Sverige, tillsammans med Cykelförbundet, Fäktförbundet, Ridsportsförbundet, Badmintonförbundet, Gymnastikförbundet m fl. Kortfattat går Städa Sveriges verksamhet ut på att ungdomar från medlemsförbundens föreningar hjälper till att - bokstavligt talat - städa Sverige. Kuster, sjöar, vägrenar, naturreservat och så vidare - ungdomarna jobbar för miljön och de olika projekten finansieras av Städa Sveriges partners inom näringslivet, kommunerna eller andra organisationer. Hittills har föreningarna tillsammans plockat upp 45 miljoner kg skräp!

Torsdagen den 23 augusti bjöds alla medlemsförbund in till Bosön för att fira Städa Sveriges 30-årsdag, och dagen till ära delades en check ut till varje förbund på 11 600 kr, pengar som ska gå till att utveckla ungdomsverksamheten. Gästtalare under dagen var Björn Ferry och Louise Karlsson, bägge före detta elitidrottare som nu är ambassadörer för Städa Sverige. Även miljöminister Karolina Skog var inbjuden liksom flera samarbetspartners och aktiva föreningar.

Läs mer om Städa Sveriges fantastiska insats för miljön och idrottsrörelsen på deras hemsida, www.stadasverige.se. Där kan ni också anmäla er egen förening om ni är intresserade att få tillskott i klubbkassan på ett kanske roligare sätt än att sälja bingolotter!

Reportage och bilder från firandet finns på http://www.stadasverige.se/nyheter/stada-sverige-firade-sina-30-ar/

Vi rekommenderar också att ni tittar på Städa Sveriges senaste informationsfilm - ett starkt budskap som går rätt in i magen.

Skribent: SBF

SBF_banner_biljardmagasinet2