Tack för det här året!

21 DEC 2018 11:59
  • Skapad: 21 DEC 2018 11:59

2018 har minst sagt varit ett innehållsrikt år.

Vi har arrangerat massor av tävlingar runtom i landet, inklusive SM för alla grenar. Vi blåste också liv i Ungdoms-SM igen efter några års träda. Team Sweden för Pool fick en rejäl nystart och lyckades dessutom ta hem ett gäng medaljer under året, där junioren My Nguyen nådde längst av alla med guld i EM och brons i VM - en otrolig prestation! Snookern fick en Nordisk Mästare i form av Belan Sharif och dessutom ett efterlängtat tillskott på tävlingsarrangörssidan i Malmö. I carambolen har David Pennör slagit igenom stort med SM-seger över Torbjörn Blomdahl och en rekordklättring på världsrankingen.

Den grund som började läggas efter årsstämman i mars 2017 har under detta år sakta byggts på, med både framgångar och bakslag. Det främsta konkreta resultatet är att vi klarade RF:s genomlysning i år och därmed också fick tillbaka ekonomiska medel för 2019. Men vi var också tungna att utesluta några föreningar i samband med detta vilket är bevis för att vi fortfarande har en bra bit kvar till målet att ha 100 % aktiva föreningar inom vårt förbund.

SBF har under året lagt ner mycket arbete på att fortsätta etablera en bra dialog med RF och visa att vi som förbund har en framåtriktad verksamhetsplan och en vision för vad vi vill åstadkomma. Under de kommande åren väntar stora utmaningar för flera förbund, däribland biljarden, för att kunna leva upp till de nya krav som RF ställer på sina medlemmar. Som det ser ut nu kommer vi fortsätta att vara medlemmar men med betydligt mindre ekonomiskt stöd, vilket kräver en tydlig strategi från styrelsens sida om hur vi ska kunna fortsätta driva och utveckla vår verksamhet.

Nu väntar lite julledighet med nära och kära för de allra flesta av oss, och sedan kickstartar vi det nya året med två Nordiska Mästerskap, för snooker som spelas i Stockholm 16-19 januari och för pool som arrangeras i Oslo 1-3 februari.

Med förhoppning om ett fröjdefullt 2019 önskar vi er alla en God Jul och ett Gott Nytt År!

\\ Förbundsstyrelsen

Skribent: SBF