Team Sweden - information från förbundskaptenen - Svenska Biljardförbundet

Team Sweden - information från förbundskaptenen

2018-04-15 20:16
Arbetet med Team Sweden 2.0 för pool börjar ta form, och nästa stora utmaning är EPBF:s jubileums-EM i juli. Förbundskapten Ann-Sofie Löfgren informerar om läget just nu och hur uttagningen gått till.
  • Uppdaterad: 2018-04-15 20:16

Några ord från förbundskaptenen…

Från september 2017 då den nya landslagsledningen tillsattes av SBF:s styrelse har vi haft fullt upp med olika frågor. Vi började med att sätta riktlinjer för hur vi tycker att det svenska landslaget i poolbiljard (Team Sweden, TS) ska vara utformat samt hur vi ska jobba rent konkret för att få våra spelare att lyfta sig till en högre nivå, dvs likt andra idrotter bli kompletta idrottsmän och idrottskvinnor. Vi vet att konkurrensen internationellt är skyhög och vi vet att vi måste börja jobba på ett annat sätt med våra spelare för att följa och så småningom leda utvecklingen. Vi ska tänka långsiktigt och med Riksidrottsförbundets hjälp ska vi hjälpa spelarna att bli mer kompletta både fysiskt och psykiskt. Även kostlära är en viktig komponent för att bli en komplett Elitidrottare.

För att bygga för framtiden bestämde vi att en grupp med potentiella landslagsspelare skulle väljas ut i ett utvecklingslag (Team Sweden Utveckling, TSU).

Spelare kunde anmäla sitt intresse för TS och TSU och efterfrågan på platser var glädjande nog högre än vad vi kunde tillgodose. Detta innebar att efter personliga intervjuer med alla spelare gjorde vi ett urval med de spelare som passade bäst in i Förbundets riktlinjer. En viktig komponent i urvalen var naturligtvis kompetens, tillsammans med prestationer både nationellt och internationellt samt möjlighet och vilja att satsa på biljard. Alla utvalda spelare i TS och TSU har därefter kvitterat ut Sverigetröjor samt skrivit på landslagskontrakt.

Resultatet av detta blev:

Team Sweden (4 herrar, 2 damer, 1 rullstolsspelare)

-          Tomas Larsson

-          Christian Sparrenlöv-Fischer

-          Marcus Chamat

-          Jesper Carlsson

-          Louise Furberg

-          Monika Margeta

-          Henrik Larsson

Team Sweden Utveckling (6 herrar, 3 damer)

-          Adrian Weiss

-          Senharip Azar

-          Lukas Andersson

-          William Viitanen

-          Adam Rydström

-          Kasper Östlund

-          Jessika Nilsson

-          My Nguyen

-          (en damplats lämnades vakant då vi inte kunde skilja 2 sökande åt)

En spännande och lovande framtid för Svensk Biljardsport!😊

Det första landslagsuppdraget var Nordiska Mästerskapen i Oslo som spelades 2-4 februari 2018. Sverige blev tilldelade 12 herrplatser, 5 damplatser, 6 killar U19 samt 3 tjejer U19.

Landslagsledningen beslutade att dom 8 högst rankade herrarna och dom 4 högst rankade damerna skulle bli direktkvalificerade (enligt SPT-ranking per den 1/1-2018), övriga platser skulle delas ut i form av Wild Cards av landslagsledningen. Det beslutades även att U19-platserna för både killar och tjejer skulle väljas ut av landslagsledningen.

Truppen som skickades var:

Herrar: Tomas Larsson, Senharip Azar, Christian Sparrenlöv-Fischer, Jesper Carlsson, Mahmut Mutto, Adrian Weiss, Lukas Andersson, Marcus Chamat,       Adam Rydström, Andreas Gerwén, Daniel Tångudd och Lazaros Zoupounidis

Damer: Louise Furberg, Monika Margeta, Jessika Nilsson, Helena Benjamin,         Ann-Sofie Löfgren och My Nguyen (pga för få startande i tjejklassen spelade My i damklassen)

U19: William Viitanen, Kasper Östlund, Ragnar Grönsten och Sam Mubarak

Nordiska Mästerskapen visade sig bli en bra start på året för Sverige, som levererade ett guld i juniorklassen genom Ragnar Grönsten samt ett guld i damklassen genom Helena Benjamin, ett silver till Louise Furberg samt ett brons till Monika Margeta. Marcus Chamat, Christian Sparrenlöv-Fischer, Kasper Östlund och Ann-Sofie Löfgren knep 5:e plats i respektive disciplin.

Efter NM beslutade vi att den sista damplatsen i TSU skulle gå till Helena Benjamin, pga hennes prestationer både på SM 2017 och NM 2018, samt viljan att fortsätta utvecklas.

Vi arbetar nu med att ta fram individuella utvecklingsplaner till våra spelare. Det som står klart för oss är att de allra flesta av spelarna redan tränar sin fysik i form av gym och annat samt har koll på kosthållning. Alla har också möjlighet till bra biljardträning med olika övningar och sparring. Våra underbara ungdomar har en plan för framtiden genom skola och utbildning, vilket känns fantastiskt. I princip alla har efterfrågat mental träning som ett komplement till sin utveckling. Mental träning ser vi som en viktig pusselbit för dessa idrottare.  Det kommer bli prioritet i dom flesta spelarnas utvecklingsplaner som ska vara klara inom kort.

Europeiska Mästerskapen 2018

Landslagsledningens senaste och kanske viktigaste uppdrag hittills är uttagningen till EM 2018. Det är ett speciellt EM då EPBF firar 40-årsjubileum och alla klasser kommer att spelas samtidigt (Men, Women, Wheelchair, U23, U19, U17, Girls, Seniors och Ladies). Ett jättearrangemang som vid fullt startfält rymmer 494 spelare på ett 60-tal biljardbord. Det kräver så klart sin planering och har för oss inneburit att vi väldigt tidigt har varit tvungna att ta ut spelarna. Vi tog i slutet på februari beslutet att skicka Team Sweden (Tomas Larsson, Christian Sparrenlöv-Fischer, Marcus Chamat, Jesper Carlsson, Louise Furberg, Monika Margeta och Henrik Larsson). I herrklassen har alla 4 nominerade spelare vunnit minst en SPT1000 under säsongen samt har ett poängsnitt på 550 - 640 (enligt SPT-ranking per den 24/2-2018). I damklassen är spelarna 1:a och 2:a både på svenska rankingen och Europarankingen. I rullstolsklassen skickar vi naturligtvis ett av våra stora medaljhopp i form av Henrik Larsson. I U23 har vi tillfrågat Lukas Andersson och Daniel Tångudd, medan U19 representeras av William Viitanen, Kasper Östlund och Ragnar Grönsten. Vår enda representant i flick-EM är My Nguyen.

Tack vare en extern sponsor har vi fått chansen att skicka fler spelare till detta EM. Vi har med hjälp av denna sponsor kunnat ge platser till Adrian Weiss i 14:1, 10-ball och 9-ball samt som reserv i herrlaget och Senharip Azar i 14:1, 10-ball och 8-ball. Även dessa spelare har vunnit minst en SPT1000-tävling och har ett poängsnitt på 587-600, båda två delade dessutom första platsen på svenska rankingen tillsammans med Tomas Larsson. Vi har även kunnat ge Lukas Andersson en plats i herrarnas 14:1 och 10-ball, samt My Nguyen en plats i damernas 14:1. Detta för att förbereda dom båda för nästa steg, dvs herr och damklassen.

I damklassen har Jessika Nilsson och Helena Benjamin delat på en plats så Jessika spelar 14:1 och 10-ball och Helena spelar 8-ball och 9-ball. Båda är reserver i damlaget. Motiveringen till detta är bra prestationer under säsongen samt en tydlig satsning både nationellt och internationellt. Daniel Tångudd har tackat nej till sin plats i U23 och med det samt lite pusslande med hotellrum så har vi kunnat hålla oss inom budget. Totalkostnaden för det maximerade laget är ca 200 000.

Seniors och Ladies har fått dispens med anmälan som egentligen ska vara inne 10/4 pga SM i mitten på maj. Vi kan dock konstatera att vi har plats för 8 seniorer och 3 ladies. Dessa platser tas enligt reglerna ut via ranking och det kommer inte påverka budgeten då den här klassen har en egen ekonomi.

// Ann-Sofie Löfgren

Förbundskapten Pool, Svenska Biljardförbundet