Torbjörn Blomdahl återtog SM-tronen och vann sitt 28:e guld

11 JUN 2019 22:17
Den levande legenden och världsstjärnan Torbjörn Blomdahl, BK Borgen, tog nyligen sitt 28:e SM-guld genom seger över klubbkompisen Björn Lohmander. BK Borgen dominerade dessutom tävlingen stort då samtliga fyra deltagare tog sig till semifinalerna.
  • Skapad: 11 JUN 2019 22:17

Semifinalister i årets individuella SM i 3-vallare, fr v: Björn Lohmander, Torbjörn Blomdahl, Nalle Olsson och David Pennör. Foto: Christer Fahöström, CEYEBR

Svenska Mästerskapen i individuella 3-vallars carambole arrangerades under Kristi Himmelfärdshelgen på Söderbiljarden i Stockholm i samarbete med SCC och Svenska Biljardförbundet. Ett öppet kval genomfördes först på torsdag och fredag förmiddag för att kora de fyra bästa spelarna till huvudtävlingen, dit de sju bästa spelarna i Sverige redan var seedade, plus ett wildcard för Torbörn. Ratcha Alievski, Manuel Orrellana, Mattias Enerdahl och Victor Kalita lyckades kvalificera sig vidare från kvalet.

Huvudtävlingen spelades i tre 4-mannagrupper där 1:an, 2:an och de två bästa 3:orna gick vidare till kvartsfinalerna. Inga konstigheter här, Torbjörn, Michael Nilsson och den regerande svenska mästaren David Pennör vann samtliga sina matcher bekvämt. Hemmaspelaren och outsidern Henryk Kalita förlorade lite förvånansvärt mot Mattias Enerdahl och såg länge ut att åka ut redan i gruppspelet. Tack vare att Manuel i sin sista match lyckade vända steken efter legat under stort och vinna matchen mot Mattias blev Henryk bästa 3:a och gick vidare till kvarten med kniven på strupen. Nalle Olsson förlorade både mot David och Ratcha och hade också där tur att gå vidare på bättre snitt efter vinst mot Bo Bäckman. Victor Kalita är tävlingens utropstecken, han har utvecklats enormt på de sista åren och är en kille att räkna med i framtiden. Han gick visserligen inte vidare denna gång men spelade stabilt och bra rätt igenom sin SM-debut. En vinst över Stefan Hillvin är en bra skalp!

I kvartsfinalen blev det därmed följande matcher: Michael Nilsson - Nalle Olsson, Torbjörn Blomdahl - Mattias Enerdahl, David Pennör - Henryk Kalita och Björn Lohmander - Ratcha Alievski.

Torbjörn avverkade sin match i rekordfart och vann med 40-18 på 14! "Trots siffrorna så spelade jag ändå hyfsat," berättar Mattias efter matchen, "och en kvartsfinalplats är helt godkänt." David ville inte vara sämre och klämde till med 40-8 på 16 i sin match mot Henryk, efter riktigt bra spel. "Mitt absolut bästa parti i karriären spelmässigt sätt, jag spelade nästan felfritt" säger en väldigt glad David. "Hoppas nu att jag kan lira så här bra imorgon i semifinalen mot Tobbe!"

Björn spelade även han väldigt bra och vann ganska enkelt mot Ratcha med 40-18 på 30. Matchen mellan Michael och Nalle var däremot gastkramande! Vilken dramatik! När Michael ledde med 32-15 var nog alla överens om att Michael skulle vinna lätt och sätta spiken i kistan och göra processen kort. Men Nalle har alltid varit en fighter. Medan Michael stod på 32 hann Nalle göra serien 1-4-8-4-3, och helt plötsligt var det 35-32 till Nalle! Spelarna följdes åt till 37-37 och här blev det riktigt spännande, hela publiken var helt inne i matchen och ville inte släppa blicken. Bättre drama än så här kan det inte bli! Nalle lyckades göra de 3 poängen till minst oavgjort efter att ha haft enorm tur i den andra poängen i serien. Nu hade Michael efterstöt. En poäng - bra! Två till och det blir shootout. Andra stöten var en halvsvår trevallare och missade med ett hårsmån! Nalle knöt näven direkt efteråt och stående ovationer från publik och spelare. Att vända matchen i det läget mot en världsspelare som Michael Nilsson är sanslöst bra gjort, inte många i världen som lyckas med den bedriften. "Jag har inte alls spelat bra i tävlingen och har varit otränad en tid. Men när jag märkte att jag börjar göra serie samtidigt som Micke stod stilla så... " berättar en supernöjd Nalle.

I semifinalerna var det ett rent klubbmästerskap, då fyra spelare från samma klubb i Helsingborg gjorde upp om SM-titeln. Björn och Nalle möttes först, matchen slutade 40-38 i Björns favör och han var nu för första gången sedan 1995 i en SM-final. Nalle spelade inte lika bra som dagen innan och var kanske fortfarande tagen av stundens allvar? Andra semin mellan David och Torbjörn trodde många skulle bli en jämn och bra match. David slog ju Torbjörn i finalen förra året och här ville Torbjörn ha en gruvlig revansch. Matchen var väldigt defensiv i början och det märktes på bägge spelarna att de inte ville göra något dumt och spelade därför lite mer på säkerhet än offensivt. Men Torbjörn är Torbjörn och efter ett par fantastiska svåra lägen började Torbjörn dra ifrån... ordentligt! David lyckades aldrig komma in i matchen och tampades med svåra lägen under hela partiet. "Det var hemskt! Även när jag lyckades göra poäng så la bollarna bara skit!" sade David efter förlusten. Matchen slutade 40-19 på 26 och Torbjörn visade verkligen varför han är en världsspelare sedan länge.

I finalen mellan Torbjörn och Björn hade Torbjörn full kontroll i hela matchen och vann med 40-29 på 29. Stora applåder från publiken och armarna i skyn av Torbjörn när han slog in matchbollen, för sitt 28:e (!) SM-guld! Stort grattis Torbjörn Blomdahl!

Tävlingen höll en väl godkänd standard med bl a Torbjörns totalsnitt på 1.875, Michael Nilsson 1.859, David Pennör 1.448, Björn Lohmander 1.056, Nalle Olsson 0.909 Mattias Enerdahl 0.947och Henryk Kalita 0.908.

Arrangemanget var proffsigt och väl genomfört av Söderbiljarden och SCC. Man ser tydligt att arrangörerna har lagt ner mycket tid på planeringen, inte minst PR mässigt med både LIVE-streaming på Youtube och LIVE-resultat på Cuescore.com samt sociala media. Spelarna själva var verkligen nöjda med information och planering av matcherna och information samt den trevliga banketten på lördagskvällen. Prisutdelningen förrättades av Svenska Biljardförbundets ordförande, Eva Viding Bussell.

Stort tack till tävlingsledaren Lars Kjerrgren, klubben SCC och hallägaren Bo Bäckman för en mycket väl genomförd SM-tävling som många sent kommer att glömma. Tack också till Christer Fahlström från CEYEBR som tog fina bilder under hela turneringen, som ni kan hitta på SCC:s Facebook-sida.

Skribent: Carambolekommittén