Torbjörn Blomdahl världsmästare för sjunde gången

01 DEC 2019 12:07
Efter en tuff turnering, där han var nära att bli eliminerad vid flera tillfällen, vann Torbjörn Blomdahl på söndagen sin sjunde världsmästartitel i karriären genom att besegra vietnamesen Duc Anh Chien Nguyen i finalen med 40-37 på 22 ingångar.
  • Skapad: 01 DEC 2019 12:07

PRESSMEDDELANDE SVENSKA BILJARDFÖRBUNDET 2019-12-01

TORBJÖRN BLOMDAHL VÄRLDSMÄSTARE FÖR SJUNDE GÅNGEN I TREVALLARS CARAMBOLE

Foto: Billardmagazin Touch

VM i individuella 3-vallars carambole 2019 avslutades söndagen den 30 november med att Torbjörn Blomdahl tog sin sjunde världsmästartitel, efter att ha besegrat vietnamesen Duc Anh Chien Nguyen i finalen med 40-37 på 22 ingångar. Torbjörn ledde med 22-3 men Nguyen kom tillbaka starkt i andra halvan av matchen och lyckades ta sig upp till 31-30, innan Torbjörn gjorde de sista poängen för att nå till 40. I efterstöten var Nguyen tvungen att göra 10 poäng för att tvinga fram en shoot-out, och han höll åskådarna på helspänn genom att göra en serie på 7 innan han missade. Jubel utbröt på läktarna när det stod klart att Torbjörn ”The Swedish Hurricane” Blomdahl hade vunnit sin sjunde världsmästartitel, den första sedan 2015.

På vägen till guldet hade Torbjörn flera riktigt tuffa matcher och var nära att åka ut ur turneringen vid ett par tillfällen. Han passade även på att sätta nytt världsrekord i shoot-out under åttondelsfinalen där han mötte Eddy Merckx från Belgien. Efter att matchen slutat 40-40 gjorde Merckx en serie på 7 i shoot-outen, vilket normalt innebär en säker seger. Men Torbjörn grävde djupt och svarade med en serie på 8 för att säkra en kvartsfinalplats. Kvartsfinalen blev dock en betydligt mindre nervös tillställning då Blomdahl besegrade hemmafavoriten Dion Nelin från Danmark med klara siffrorna 40-19. I semifinalen slog Blomdahl därefter ut Sameh Sidhom från Egypten med 40-18 och var därmed klar för final.

Segern innebar en prischeck på €20 000 och i och med vinsten klättrar Torbjörn från plats 14 till tredjeplatsen på världsrankingen.

Prisutdelningen förrättades av representanter för Union Mondiale de Billard, Confédération de Billard Européenne samt Den Danske Billard Union. Vinnartrofén överräcktes till Torbjörn Blomdahl av Svenska Biljardförbundets ordförande, Eva Viding Bussell.

Årets VM arrangerades i Randers, Danmark, av Den Danske Billiard Union (DDBU) i samarbete med världsförbundet för carambole, Union Mondiale de Billard. Alla matcher sändes live på Kozoom.com och även danska TV2 sändes många matcher direkt.

Länkar:

DDBU: http://vm3b.dk/?lang=en

Kozoom: https://www.kozoom.com/en/billiard-carom/news/the-miracle-of-blomdahl-s-come-back-with-the-world-title.html

UMB: http://www.umb-carom.org/AP/cm/1578P228L2/Blomdahl-is-the-King-of-Denmark---.aspx

För mer information vänligen kontakta:

Victor Kalita

Ordförande i Svenska Biljardförbundets Carambole-kommitté

This is a mailto link

Eva Viding Bussell

Ordförande, Svenska biljardförbundet

This is a mailto link

+46 (0) 707 51 12 87