Två guld till Sverige i NM - Svenska Biljardförbundet

Två guld till Sverige i NM

2018-02-04 22:22
Helena Nyberg Benjamin, Stockholms BS, och Ragnar Grönsten, BK Milen, tog guld i dam- respektive U19-klassen när Nordiska Mästerskapen i pool avgjordes i helgen. Sverige tog även silver och brons i damklassen.
  • Uppdaterad: 2018-02-04 22:22

Följande pressmeddelande har ikväll skickats ut till alla större dagstidningar samt en del lokal media. Skicka det gärna vidare till din lokaltidning, där är det oftast större chans att bli publicerade, i synnerhet om det gäller lokala spelare.

Pressmeddelande NM-guld 2018-02-04.pdf

TVÅ SVENSKA GULD I NORDISKA MÄSTERSKAPEN I POOLBILJARD 2018

Sverige dominerade medaljskörden vid Nordiska Mästerskapen i 10-ball, som avgjordes på Oslo Biljardsenter i Norge 2-4 februari. 48 herrar, 24 juniorer samt 23 damer från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island deltog i turneringen, och för Sveriges del blev det hela fyra medaljer: Två guld, ett silver och ett brons.

I damklassen hade Sverige 6 deltagare, och i slutspelet var tre av fyra semifinalister svenskor: Louise Furberg, Monika Margeta och Helena Nyberg Benjamin. I den helsvenska finalen möttes Louise Furberg och Helena Nyberg Benjamin, och det var Helena som tog hem guldet med segersiffrorna 6-4. Guld, silver och brons till Sverige!

I klassen U19 ställde Sverige upp med fyra deltagare. Av dem tog Kasper Östlund, 16 år från Borlänge, en hedrande femteplats medan Ragnar Grönsten, 16 år från Göteborg, gick obesegrad genom tävlingen hela vägen till final, där han besegrade sin finländske motståndare Karo Långström med 7-4.

Av 12 svenska deltagare i herrklassen tog Marcus Chamat och Christian Sparrenlöv Fischer varsin fin femteplats, medan medaljerna gick till Finland, Danmark och Norge.

Resultat Nordiska Mästerskapen Poolbiljard 2018

U19

1. Ragnar Grönsten (SWE)

2. Karo Långström (FIN)

3. Aatu Suoraniemi (FIN)

3. Mikael Haapaniemi (FIN)

DAM

1. Helena Nyberg Benjamin (SWE)

2. Louise Furberg (SWE)

3. Monika Margeta (SWE)

3. Nina Torvund (NOR)

HERR

1. Kim Laaksonen (FIN)

2. Mats Schjetne (NOR)

3. Bahram Lotfy (DEN)

3. Janu Uski (FIN)

Nordiska Mästerskapen arrangerades av Nordic Billiard Council (NBC) i samarbete med Norska Biljardförbundet och Oslo Billiard Club. Presskontakt: This is a mailto link.

För information om de svenska spelarna, se kontaktinformation nedan:

Ann-Sofie Löfgren

Förbundskapten

Dzenan Sahovic

Sportchef

This is a mailto link

Fr v: Louise Furberg, Helena Nyberg Benjamin, Monika Margeta, Nina Torvund

Fr v: Karo Långström, Ragnar Grönsten, Mikael Haapaniemi, Aatu Suoraniemi

Svenska Biljardförbundet (SBF) bildades 1940 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet (RF). Vi är en ideellt baserad organisation som innefattar grenarna pool, snooker och carambole, och vi representerar sporten och medlemsföreningarnas tankar ur ett nationellt perspektiv inom RF. SBF representerar också Sverige internationellt i CEB, EPBF och EBSA, respektive grens Europaförbund. www.biljardforbundet.se

Skribent: Poolkommittén

rf_logga