Två svenskar uttagna till VM i 9-ball i Doha, Qatar

2017-11-30 13:18
Årets VM i 9-ball för herrar arrangeras 5-14 december i Doha, Qatar. 128 spelare från hela världen deltar, däribland Daniel Tångudd och Christian Sparrenlöv Fischer från Sverige.
  • Uppdaterad: 2017-11-30 13:18

Daniel är direktkvalificerad till huvudtävlingen (Stage 2) genom sin femteplats på EM i våras. Christian hamnade först på reservlistan men hade turen att få en plats och är därmed också direkt inne i huvudtävlingen, som startar den 9 december. Segraren i VM tar hem $30 000 medan tvåan får $15 000, och prispengar delas ut ända ner till 96:e plats ($500).

Huvudtävlingen spelas med distans 9 fram till sista 64, därefter till 11 fram till semifinalerna och finalen spelas först till 13. Dubbelcup fram till sista 64 och varannan sprängning genom hela tävlingen.

Officiell hemsida för turneringen är http://qbsf.qa/pub/2017-world-9-ball-tournament-information/. Tyvärr är den inte uppdaterad med lottning och spelschema ännu men det kommer förhoppningsvis upp snart.

Bland övriga europeiska spelare återfinns bl a Albin Ouschan, Niels Feijen, Jayson Shaw, Ralph Souquet, Joshua Filler, Ruslan Chinahov, Eklent Kaci och många andra toppnamn, så våra svenska deltagare befinner sig i gott sällskap. Vi önskar Daniel och Christian stort lycka till!

VM arrangeras av Qatar Billiards & Snooker Federation i samarbete med Qatar Olympic Committee, och är sanktionerad av både WPBA (World Pool-Billiard Association) och APBU (Asian Pocket Billiard Union).

Officiell inbjudan till VM: W9BC Invitation 2017.pdf

Christian Sparrenlöv Fischer