Uppdaterade tävlingsbestämmelser Pool

2017-12-30 12:07
Från och med den första januari 2018 uppdateras de nationella tävlingsbestämmelserna för Pool. Förändringarna gäller höjd arrangörsavgift, undantagsregler för SPT125 och uttagningar till EM.
  • Uppdaterad: 2017-12-30 12:07

De uppdaterade tävlingsbestämmelserna för Pool gäller från 1/1-2018. Uppdateringen består av tre förändringar.

Först, arrangörsavgiften för SPT tävlingar höjs från 80 till 100 kronor. Höjningen gäller endast SPT och är tänkt att ge ytterligare incitament till tävlingsarrangörer att ta på sig uppgiften att organisera fler tävlingar, då särskilt SPT125 och SPT250.

För det andra, SPT125 undantas reglerna om klädsel och trepoängsregeln vid sprängning. Tanken är att SPT125 därmed anpassas ytterligare till de yngre spelarnas villkor och behov.

För det tredje, reglerna för uttagningar till EM för damer och herrar ändras så att ett SM medaljer inte garanterar en plats i EM laget. Den ändringen är nödvändig dels på grund av ekonomiska villkoren [deltagande för upp till 8 olika SM guldmedaljörer skulle inte kunna finansieras utifrån nuvarande budgetramar] och dels på grund av att EPBFs sätt att organisera EM gör det svårt för enskilda spelare att delta i enskilda discipliner [alla deltagare ska vara närvarande från dag ett]. Ett ytterligare skäl till ändringen är att Svenska Biljardförbundet numera har en landslagsledning med kompetens att välja ut spelare till landslagsuppdrag. Urvalet görs utifrån spelkvalité och spelresultat, där framgångarna på SM ska väga tungt, men platser är alltså inte längre automatiskt garanterade för SM medaljörerna. Ändringen påverkar inte reglerna för uttagning till senior EM och junior EM som förblir desamma.

Nationella Poolbestämmelserna i sin helhet finner du nedan.

Nationella Poolbestämmelser 2018-01-01.pdf

Skribent: Poolkommittén