Uppdateringar i tävlingsbestämmelserna för Pool inför 2018/19

2018-06-03 14:54
Uppdateringen av de Nationella Tävlingsbestämmelserna för Poolbiljard inför nästa säsong har nu kommit så långt att vi har ett utkast redo för kommentarer från föreningarna. Deadline för feedback är 20 juni.
  • Uppdaterad: 2018-06-03 14:54

Nationella Poolbestämmelser 2018-07-01 -förslag till förändringar.pdf

Guide för tävlingsarrangörer.pdf

Efter några rundor av förslag och diskussioner börjar det nu närma sig att vi kan fastställa tävlingsbestämmelserna som ska gälla för säsongen 2018/19. Liksom förra året vill vi gärna ha in föreningarnas feedback på Poolkommitténs förslag, för att förankra förändringarna så mycket det går hos medlemmarna.

Vänligen gå igenom nedanstående dokument noggrant och hjälp oss förebygga missförstånd och felaktigheter, samt tyck och tänk om de föreslagna ändringarna. Deadline för feedback är 20 juni. Efter det sammanträder poolkommittén en gång till och bestämmer om den slutgiltiga versionen som ska gälla för nästa säsong. Vi välkomnar era synpunkter, och tackar samtidigt alla de föreningar som har engagerat sig och bidragit med idéer och förslag.

Vi publicerar även ett dokument för tävlingsarrangörer, som specificerar processen kring ansökan, tilldelning och organisering av alla nationella tävlingar. Dokumentet är tänkt som en guide för arrangörer, men kan i vissa avseenden också ses som ett komplement till tävlingsbestämmelserna, dvs. som ett regelverk hur organiseringar och ledning av tävlingar bör gå till.

Några av ändringarna som dessa båda dokument innefattar:

- Vi utökar SPT till 9 omgångar nästa säsong, 4 på hösten och 5 på våren

- Vi tydliggör deadline för ansökningar och datum för beslut om tilldelning av tävlingar

- Vi öppnar upp för att SPT250/500 kan anordnas på två dagar istället för en, för att möjliggöra för mindre hallar att organisera större SPT-tävlingar

- Vi tydliggör ansvaret för att välja korrekt nivå för SPT-tävlingar för spelare där underlag i form av tidigare resultat saknas. Exempelvis att utländska spelare på besök, som på hemmaplan spelar på elitnivå eller på Europatouren, ska ses som elit och bör spela SPT1000 även i Sverige.

- Vi inför undantag från 3-poängsregeln vid sprängning för SPT125 och SPT250

- Vi tidigarelägger planering av Youth Cup 8-ball, så att vi (förhoppningsvis) får nog med sökanden för att anordna både kvaltävlingar och en final

- Vi ändrar prisfördelning för SPT500 så att även de 4 femteplacerade får priser

- Vi ändrar så att 20 tävlande på SPT250/500 och 40 tävlande för SPT1000 krävs för att prisschemat ska gälla

- Vi inför principen att större priser (SPT totalvinnare, Swedish Team Cup, SM-medaljörer etc.) ska uppmärksammas även i samband med en årlig bankett som vi avser ordna (om så är möjligt) antingen i samband med årsstämman eller i samband med SM-tävlingarna

- Vi minskar antal seedade i Herr och Dam-SM till 25% av fältet

- Vi förtydligar regelverket för laguppställningar för Swedish Team Cup

- Vi tydliggör infrastrukturkrav på arrangörer gällande bord, antal bord, bollar, racks med mera

- Vi öppnar upp att två klubbar kan anordna en tävling tillsammans

- Vi förtydligar regelverket för sanktionering av tävlingar

- Vi skapar rekommendationer för tävlingsarrangörer gällande marknadsföring och live-sändningar

- Vi tydliggör tävlingsledningens ansvar, inklusive principer för hantering av incidenter

- Vi skapar ett antal mallar som ska hjälpa tävlingsarrangörer och tävlingsledare fullgöra sina förpliktelser på ett förenklat sätt

Det fanns också förslag från föreningar vi väljer att inte gå vidare med i år.

- Byte av system från BiljardOnline till något annat: Detta är en fråga som diskuteras i styrelsen med jämna mellanrum och vi tittar på olika alternativ till BiljardOnline och/eller möjligheter att modernisera existerande system. Beslutet om en eventuell ändring är dock inte lätt att fatta då det potentiellt kan vara dyrt och negativt utifrån GDPR, ägande av data, bevarande av gamla data, och inte minst potentiellt minskad trafik på Biljardförbundets websida. Frågan är således fortfarande öppen och förskjuten framåt. Poolkommittén deltar i styrelsens arbete och vi hoppas tillsammans med de andra grenarna kunna hitta lösningar under nästa säsong som förbättrar och förenklar administrationen av vår tävlingsverksamhet.

- Förslag om könsneutralt SM: Vi är av uppfattningen att det kan vara relevant för framtiden att diskutera denna fråga mera. Dock är EM könsindelat och av den anledningen väljer vi att tills vidare följa internationella principer. Vidare är det ännu ej utrett hur damspelare som skulle påverkas av en sådan ändring ser på saken. Så även denna fråga skjuts på framtiden.

- Öppna SM: Förslaget om att öppna SM avslås. Vi gör bedömningen att Sverige saknar infrastruktur för ett arrangemang av den storleken. Endast en hall är trolig arrangör av ett sådant evenemang, och möjligen två till som tänkbara arrangörer. Även idag, med begränsat deltagande till 32 respektive 8 deltagare, har vi svårigheter att säkerställa att vi har tävlingsarrangörer och tävlingsledare villiga att åta sig uppgiften.

Därutöver vill vi även nämna att ingen förening föreslog organisering av en nationell 14:1 serie, trots att enskilda spelare ihärdigt förespråkar frågan på sociala media. Trots detta har vi diskuterat frågan i poolkommittén på eget initiativ, och kommit fram till att det svaga intresset för 14:1 från klubbarnas sida gör att vi tills vidare inte gör någon insats på den punkten. Föreningarna har (och har även tidigare haft) möjlighet att själva anordna 14:1 tävlingar inom ramen för SPT (125 och 250), att anordna sanktionerade Open 14:1-tävlingar, liksom att föreslå att förbundet bistår med att skapa en ranking bestående av sanktionerade Open-tävlingar. Men så länge intresset bland spelarna är så här svagt, diskussionen kring 14:1 så här infekterad, och tävlingsarrangörer så här ovilliga att organisera 14:1 tävlingar inom ramen för SPT eller som Open-tävlingar, väljer vi att avvakta.

Än en gång, föreningarna är välkomna med feedback på de nya Nationella Tävlingsbestämmelserna för Pool, såväl som på Guiden för Tävlingsarrangörer, senast den 20 juni. Skicka era synpunkter till This is a mailto link

Dzenan Sahovic

Poolkommittén