Världsklass av Michael Nilsson i årets sista Elittävling

17 DEC 2018 23:15
Michael Nilsson från Malmö CSK krossade motståndet i Stockholm i helgen och visade upp ett mycket elegant spel, inte minst i finalen där han slog Nalle Olsson från BK Borgen med 40-10 på 9 stötar.
  • Uppdaterad: 17 DEC 2018 23:15

Att Michael Nilsson har kommit tillbaka till tävlandet i Sverige efter många års uppehåll gläder nog många. Främst för sportens skull då Michael Nilsson är ett affischnamn och har ett fantastiskt CV med bl a 4 SM-guld individuellt och 7 guld i lag-VM tillsammans med Torbjörn Blomdahl. I förra elittävlingen blev det en tredjeplats men denna gång bar det hela vägen.

Enda "missen" i tävlingen var nog i kvartsfinalen mot Giglio Alvarado där det krävdes hela 48 stötar för att göra de 40 poängen, vilket är väldigt ovanligt. Men med ett totalsnitt på 1.571 i tävlingen och därtill total dominans i finalen mot Nalle Olsson från Helsingborg med 40-10 på 9 (!) stötar är det inte mindre än världsklass på prestationen, och svenskt rekord gällande finalmatch!  Bravo!

Många trodde nog att det skulle bli en jämn fight mellan Michael och Nalle men icke! Michael la i högsta växeln från start och plötsligt stod det 22-5 på 6. Han var så fokuserad och man såg verkligen hans eye of the tiger- blick! 3 stötar senare var finalen avklarad. Med näven i skyn efter matchbollen tog Michael emot publikens jubel som inte ville sluta. Stort grattis till vinsten Michael Nilsson!

Trea blev hemmaspelaren Henryk Kalita och David Pennör med ett totalsnitt på 1.2 resp. 1.134. Nalle Olsson var inte mycket sämre med sina 1.243. Semifinalerna bjöd på mycket bra och underhållande spel. Nalle Olsson vann mot David Pennör med 40-34 på 26 och Michael vann komfortabelt över Henryk med 40-28 på 17. Henryk spelade ändå verkligen bra i matchen. "Jobbigt att behöva jaga en sådan spelare som Micke i så tidigt skede av matchen", sade Henryk efteråt. "Jag får ändå vara jättenöjd med mitt spel och det ser bra ut i fortsättningen".

Utöver Michael Nilssons fantastiska spel bjöds det på en del glada överraskningar som till exempel hemmaspelaren Sebastian Larsson som verkligen bjöd på fin biljard och pressade både Michael Nilsson (27-30) och Henryk Kalita (35-40) ordentligt. Ett totalsnitt på 0.739 är jättebra.

Ett stort deltagarantal på 27 man var riktigt bra och tävlingen sköttes oerhört galant och proffsigt av klubben SCC med stöd av SBS. Stort tack till tävlingsledarna Viktor Kalita och Lars Kjerrgren.

I år är det också väldigt jämnt i spelartoppen. 4 Elittävlingar har avverkats med 4 olika vinnare (David Pennör, Nalle Olsson, Peter Lohmander och Michael Nilsson). David Pennör leder fortfarande rankingen men Nalle Olsson börjar komma allt närmare, nu skiljer endast 500 p. Trea är Peter Lohmander tätt följd av Björn Lohmander.

Nästa Elittävling går i Malmö i februari.

Skribent: Carambole-kommittén

Sticker SAY NO!!!