Världsklass från Peter Lohmander i Klass 1

08 MAR 2018 10:40
Carambole Klass 1 spelades i Helsingborg och Stockholm 3-4 mars och samlade 15 respektive 9 deltagare.
  • Skapad: 08 MAR 2018 10:40

Peter Lohmander som startade i Helsingborg var det hetaste samtalsämnet under helgen. Inte nog med att Peter lekte hem segern, han höll dessutom 1.620 i totalsnitt! Världsklass! Med det snittet skulle Peter klara sig utomordentligt bra i World Cup och andra stora internationella turneringar. Bravo!

Finalen var en enmansshow från Peters sida som vann lätt mot Rodrigo Lopez från Malmö, 25-6 på 12 stötar. Andra spelare som kunde ha utmanat såsom Stefan Hillvin, Torsten Svendsen och Per Hägg kunde som alla andra spelare och publik bara applådera Peters framgång. "Allt rullade min väg samtidigt som jag gjorde många svåra stötar", berättar Peter efter segern. "Ska bli intressant att se hur det går i Eliten om 2 veckor... lite annat motstånd då." Yenny Bajtner, enda damen i turneringen, gjorde också mycket bra ifrån sig med en kvartsfinalplats och ett totalsnitt på 0.469.

I Stockholm vann poolveteranen Niclas Bergendorff bekvämt över Örjan Näsbom i finalen med 25-16 på 27. "Jag har lämnat poolen helt och satsar helhjärtat på carambolen", säger Niklas. "Ett fantastiskt roligt spel och man lär sig alltid något nytt varje gång." 9 man deltog i tävlingen och innehöll inga större överraskningar. Återigen krockade tävlingen med andra pooltävlingar och därför var antalet deltaganre lite lågt. Niklas spelade mycket bra under hela tävlingen med fina 0.720 i snitt. Örjan kan också vara nöjd med andra plats och 0.517 i snitt. Favoriten Viktor Kalita hittade inte riktigt sitt spel och fick nöja sig med en tredje plats.

Nästa Klass 1 går den 24-25 mars i Malmö respektive Stockholm.

Skribent: David Pennör

Sticker SAY NO!!!