Viktig information från Poolkommittén

21 MAJ 2019 22:25
Poolkommittén har vid dagens sammanträde diskuterat och beslutat om några viktiga frågor, bland annat utökning av poolkommittén, årets SPT resultat, tilläggsregler om årets SM samt arbetet med nästkommande säsongens tävlingsbestämmelser.
  • Uppdaterad: 21 MAJ 2019 22:25

Poolkommittén har vid sammanträdet den 21 maj 2019 kommit fram till följande:

1. Arbete med nya de Nationella Tävlingsbestämmelserna för Pool påbörjas nu och avslutas i samband med Svenska Mästerskapen 30 juni då säsongen formellt avslutas och ny säsong påbörjas. I likhet med tidigare år ges klubbarna möjlighet att påverka de Nationella Tävlingsbestämmelserna genom förslag som ska komma Poolkommittén till handa senast den 9 juni, via This is a mailto link. Vänligen starta arbetet på klubbnivån, diskutera gärna i era kommande klubbmöten och styrelsemöten vad ni vill se annorlunda inför nästa säsong. De nu gällande Nationella Tävlingsbestämmelser för Poolbiljard finns på Svenska Biljardförbundets webbsida.
  2. Vinnare för SPT Touren 2018-2019 är Sanne Azar och Adrian Weiss. De delar första platsen, och därmed också bonus till SPT vinnare, då de hade exakt samma antal poäng, samma poängsnitt, samma högsta tilldelade poäng, och samma lägsta tilldelade poäng. Olyckligtvis har informationen om att Sanne Azar är ensam vinnare publicerats på olika forum, då Sanne har fler antal vinster. Enligt rådande bestämmelser gäller dock inte den principen, inte heller inbördesmöten eller några andra tänkbara urvalskriterier. Samma problematik finns längre ner i tabellen där spelare delar platsen trots att någon spelare har flera högre tilldelade poäng, men även i dessa fall gäller nu rådande tävlingsbestämmelser, dvs. att platsen är delad mellan två spelare.
  3. Poolkommittén beslutade även om ett tillägg till reglerna för SM angående frånvarande spelare. Alla spelare som har kvalificerat sig till SM i 8-ball, 9-ball och 10-ball på både dam och herrsidan skall meddela Poolkommittén om de tänker delta eller ej senast den 9 juni 2019. Ifall spelare anmäler frånvaro går förfrågan till nästkommande spelare på rankingen.Tilläggsregeln är att spelare som vill delta på endast 1 eller 2 av de 3 SM tävlingarna måste betala avgiften för alla tre grenar, och eventuell frånvaro bokförs som WO i protokollet, utan andra åtgärder. Tidigare år har reserver kunnat kallas in även för enskilda discipliner och härmed tas den möjligheten bort.  14-1 SM är som bekant ett öppet SM och därmed  inte påverkat av det här beslutet.
  4. Då det tävlingsadministrativa systemet BilliardOnline inte underhålls till en tillfredsställande nivå och antagligen slutar existera inom en snar framtid är det Svenska Biljardförbundet i processen att välja en ny lösning för biljardsportens framtida behov. Poolkommittén har diskuterat de tilltänkta lösningar och beslutar att rekommendera ett av alternativen som anses vara bäst för poolbiljardens framtid. Då diskussionerna inom snookerkommittén och carambolekommittén inte är avslutade ännu, väljer vi att inte gå ut med mer information i nuläget för att inte föregå deras pågående arbete, utan skickar vår rekommendation direkt till styrelsen.
  5. Poolkommittén beslutade även om att det finns ett behov att utöka Poolkommittén med två personer inför nästkommande säsong. Förslag från klubbar välkomnas. Efterfrågade kompetenser är först och främst biljardspelare med stort engagemang, fritid, vilja att bidra, och gärna även kompetenser inom web och sociala medier, ekonomi, eller tävlingsledning och tävlingsorganisation.
Skribent: Sahovic Dzenan