Internationellt

VM i snooker har ägt rum sedan 1927. Joe Davis var en nyckelfigur i den tidiga tillväxten av sporten. Han vann VM femton gånger mellan 1927 och 1946. Den "moderna eran" började 1969 efter att BBC skapade snooker-TV-showen Pot Black. När BBC började sända världsmästerskapet år 1978 ökade sporten ytterligare i popularitet. Snooker var en av Storbritanniens största TV-sporter på 1980-talet. Till Sverige kom sporten under den tiden på initiativ av Kim Hartman.

Ray Reardon dominerade spelet på 1970-talet, Steve Davis på 1980-talet och Stephen Hendry på 1990-talet. Sedan 2000 har Ronnie O'Sullivan blivit världsmästare fem gånger.

1991 öppnade WPBSA upp sporten. Alla som var villiga att betala inträdesavgiften (£1000) fick delta i förkvalet till rankingtävlingarna. Över en natt ökade antalet spelare från cirka 40 till 700. Efter en viss bergochdalbana är nu den kommersiella pro touren i snooker starkare än någonsin.

Det spelas 20 rankingturneringar, samt stora inbjudningstävlingar och ett stort antal TV-bolag sänder live. Sporten är numera global, såväl på amatörnivå som inom den stängda pro touren. Med tävlingar i t ex Storbritannien, Tyskland, Gibraltar, Kina, Lettland, Indien, Thailand och Belgien. Sporten domineras fortfarande av spelare från Storbritannien men varje år kommer det flera nya unga spelare från Kina. Pro touren har 128 spelare från 24 nationer. I slutet av säsongen, med några undantag, måste de spelare som är rankade sämre än plats 64 kvala för att behålla sin proffslicens. En proffslicens är giltig i två år. Säsongen avslutas i april/maj när VM spelas i Crucible Teater i Sheffield, England.

Det Europeiska förbundet (EBSA) har 47 medlemsnationer. På amatörnivå arrangeras flera olika tävlingar årligen. De Europeiska Mästerskapen organiseras av EBSA. EM spelas i klasserna, öppen, U18 och U21. Vinnaren av både öppen och U21 får en två års proffslicens.

Just nu finns det två olika världsmästerskap. Ett som organiseras av World Snooker Federation (WFS) och ett som arrangeras av International Billiards and Snooker Federation (IBSF).

Publicerad: 2022-07-06

Senast uppdaterad: 2022-12-10