Antidoping

Kunskap förebygger doping
Var och en inom idrotten har ett eget ansvar att både känna till och följa gällande dopingregler. Kunskap förebygger doping och Svensk Antidoping har tagit fram två webbutbildningar där enskilda utövare och föreningar kan öka sina kunskaper om antidoping. SBF vill gärna att du som enskild utövare genomför utbildningen Ren vinnare och att samtliga våra föreningar Vaccinerar klubben mot doping.

Ren vinnare
Ren vinnare är en webbaserad utbildning i antidoping för idrottsutövare och alla andra verksamma inom idrotten. Genom att genomföra Ren vinnare kan den enskilde utövaren på ett enkelt sätt ta sitt ansvar och öka sina kunskaper om antidoping.
Ren vinnare består av sju korta moduler där du lär dig det allra viktigaste inom antidoping. Varje modul är 3-4 minuter lång och består av videoklipp, övningar och fakta. Modulerna går igenom följande områden:
1. Dopingkontroller
2. Dopinglistan
3. Dopingförseelser
4. Hälsokonsekvenser
5. Kosttillskott
6. Medicinsk dispens
7. Vistelserapportering

Du behöver inte slutföra samtliga moduler på en gång. Programmet sparar dina framsteg. När du har slutfört alla moduler får du ett diplom för genomförd kurs via mejl. Efter varje modul får du också ett mejl med en sammanfattning.
Gör utbildningen på renvinnare.se

Vaccinera klubben

SBF vill att så många som möjligt av våra föreningar genomför webbutbildningen Vaccinera Klubben mot doping. Utbildningen är ett hjälpmedel för att ta fram en antidopingpolicy i din förening och sprida information om antidoping. Det är ett arbete i fyra steg, allt material är tillgängligt på webben.
Steg 1: Alla i föreningens styrelse gör ett kunskapstest
Steg 2: Ni för en diskussion om dopingfrågor i styrelsen.
Steg 3: Ni upprättar en antidopingpolicy.
Steg 4: Ni informerar om vaccinationen.
Gå till vaccineraklubben.se

Mer information om SBF:s antidopingarbete.

Uppdaterad: 21 MAR 2019 10:10