Tränarutbildning

Att vara tränare inom idrotten är ett uppdrag som ger dig massor av nya upplevelser. Du blir del i en gemenskap där du får möta en mängd olika människor. Som tränare får du möjlighet att skapa förutsättningar för andra att utvecklas och utmanas inom biljarden samtidigt som du själv utvecklas både i din tränarroll och som människa. Den svenska idrottsrörelsens gemensamma mål är att engagera så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt. Du som tränare är en viktig del i detta arbete.

Börja med att gå någon av SISU Idrottsutbildarnas tränarutbildningar som ger dig en bra grund att stå på. SISU anordnar också en rad föreläsningar i olika ämnen. Håll koll på vad ditt distrikt erbjuder genom att prenumerera på distriktets nyhetsbrev eller följ ditt distrikt i sociala medier. Kontaktuppgifter till distrikten hittar du här.
sisuidrottsutbildarna.se hittar du hela deras utbud. För att hitta utbildningar klickar du på Sök utbildning. Välj ditt distrikt och ämneskategori Ledarskap och träning för att hitta aktuella tränarutbildningar.

Introduktionsutbildning för tränare
Introduktionsutbildning för tränare är en webbaserad utbildning på cirka 2-3 lektionstimmar för dig som ny tränare – oavsett vilken målgrupp du tränar. Utbildningen är tänkt att ge dig en första inblick i vad det innebär att vara tränare inom idrotten, men framförallt inspirera dig till ett spännande och viktigt uppdrag. Utbildningen är gratis. Den är uppbyggd i tre kortare avsnitt med text och filmer, där du går igenom att avsnitt i taget.
Här hittar du den webbaserade Introduktionsutbildningen för tränare.

Grundutbildning för tränare
Grundutbildningen är till för alla tränare, oavsett vilken idrott du är engagerad i eller om du tränar barn, ungdomar eller vuxna. Den ger dig en bra grund att utgå ifrån i din fortsatta tränarroll. Utbildningen är det första obligatoriska steget som ger en bra grund att utgå ifrån i det fortsatta tränarskapet. Utbildningen ger dig en bra inblick i viktiga aspekter att tänka på i ditt ledarskap, i vilken roll och sammanhang du befinner dig i samt hur du på ett bra sätt möter och skapar goda träningsmiljöer för dina utövare. Den ger dig också kunskap och viktiga verktyg för att planera och genomföra ett träningspass på ett bra och genomtänkt sätt.
Utbildningens upplägg är egna studier via webb och inläsning, fysiska träffar och en hemuppgift att genomföra i din förening.
Här hittar du direktlänkar till Grundutbildningen i de olika distrikten

Uppdaterad: 19 FEB 2019 12:07