Youth 8-ball Cup

Efter en tids uppehåll är Svenska Biljardförbundet mycket glada att återigen kunna bjuda in till Ungdoms-SM i 8-ball, även kallat Youth 8-ball Cup. Det är en tävling för alla skolungdomar i hela Sverige och arrangeras i år i Malmö 14-15 april. Sista anmälningsdag är 8 april. Man tävlar både i lag och individuellt och ett lag kan bestå av både killar och tjejer.

SM arrangeras i samarbete med Malmö BK, Royal Biljardsalong samt Biljardexperten. Tävlingsansvarig är Tom Eksell, som har mångårig erfarenhet som domare och tävlingsledare, inte minst för tidigare Ungdoms-SM.

Varje skola och fritidsgård kan anmäla max 4 lag med 2 spelare i varje lag. Det finns fyra klasser: U18 Lag, U18 Tjejer, U18 Killar samt U16 Killar. I lagspelet kan man mixa deltagare från alla klasser. Vill ni ordna egna uttagningar för att få ihop era lag kan vi ge tips på olika turneringsformat.

Lagspelet spelas som enkelcup, dvs när man förlorar en match är man ute ur turneringen. I singelturneringen är man garanterad minst två matcher, s k dubbelcup. Varje match spelas först till två eller tre poäng beroende på klass och hur långt man har kommit i turneringen. Om tiden tillåter kommer vi att höja distanserna under slutspelet.

Anmälningsavgiften är 150:- per lag som faktureras till skolan eller fritidsgården från förbundet. Avgiften för alla anmälda lag och spelare måste betalas även om de inte kommer till start. Resa och logi bekostas av deltagarna själva.

Alla deltagare måste vara medlemmar i en aktiv biljardförening för att kunna vara med i tävlingen. Ni hittar er närmaste förening i bifogad lista eller så kontaktar ni förbundet för assistans.

Anmälan görs genom att fylla i anmälningsblanketten nedan och skickar in den till This is a mailto link, senast söndag 8 april. Har ni frågor eller funderingar kan ni kontakta tävlingsledare Tom Eksell på This is a mailto link eller SBF på This is a mailto link.

Välkomna med er anmälan!

Anmälningsblankett 2018.xls