Lyckad nystart för Ungdoms-SM

Ungdoms-SM i pool, även kallat ”Youth 8-ball Cup”, arrangerades på Royal Biljard i Malmö 14-15 april 2018 och bjöd på en stor och lyckad glädjefest. Närmare 50 ungdomar tillsammans med ledare från olika föreningar och fritidsgårdar runtom i Sverige trotsade det fina vårvädret utomhus för att istället göra upp om medaljerna i klasserna Lag, U16, U18 samt flickor U18.

Tävlingen inleddes på lördag morgon med ett spelarmöte, där tävlingsledare Tom Eksell gick igenom regler och etikett för deltagarna. Sedan var det dags för gruppfotografering utanför entrén, innan matcherna ropades ut och tävlingen kunde inledas. En härlig röra av glada ungdomar kastade sig över borden för att få börja spela sina matcher, och det krävdes en stark röst för att få spelarna till rätt bord.

Representant på plats i Malmö från Biljardförbundet var Linus Thor. ”Det var med stor glädje jag såg vilken hög klass som hölls i spelet", säger han. "Väldigt många talangfulla ungdomar, med väldigt blandad erfarenhet bakom biljardkön, som satte svåra bollar och gick in i matcherna med ett fokus som imponerade stort. Med undantag för små justeringar av etikett, som att inte störa den andre spelaren vid bordet på grund av nyfikenhet, var alla glada och respekterade varandra. Detta var väldigt trevligt att se, då det samtidigt var fullt allvar i matcherna och alla ville vinna. Även ledarna var väldigt engagerade och intresserade, och stöttade spelarna mycket mellan matcherna.”

Finalen i Lag-klassen spelades under lördagskvällen och segrare blev Stockholms BS efter en matchboll som kan ha varit turneringens stöt, till stor glädje för de välförtjänta vinnarna Stefan Radic och Taha Husaini.

Under söndagen inleddes slutspelen och antalet närvarande hade minskat en aning. Dock var flertalet utslagna deltagare kvar för att heja på sina lagkamrater till seger. Finalerna startade ca 11.30 och spänningen var stor innan segrarna i U16, U18 och Flickor U18 kunde utses. Hela turneringen avslutades med en fin prisceremoni där diplom, medaljer och pokaler delades ut. Segraren i varje klass fick dessutom en kö från Biljardförbundets huvudsponsor Biljardexperten.

Utöver detta uppmärksammades även några spelare lite extra för sina insatser under helgen. Sam Mubarak från Kumla BC, Tomas Leo Andersson från Stenungsunds BC samt Martina Olofsson från Malmö BK fick alla motta priset ”Mest lovande spelare” i klasserna U18, U16 respektive Flickor U18. Kevork Julmekian från Stenungsunds BC fick ta emot utmärkelsen ”Great Sportmanship” för sitt fina och trevliga sätt vid bordet och mot sina med- och motspelare. Dessutom delades priset för Bäst Klädde Spelare ut till Filip Backman, Stenungsunds BC. Ett stort grattis till alla vinnare!

Vi vill också rikta ett stort tack till tävlingsledaren Tom Eksell, alla funktionärer och ledare samt till Royal Biljard med personal, för ett ypperligt arbete med att genomföra denna tävling på ett fantastiskt sätt.

Ni hittar alla bilder från Ungdoms-SM i vårt bildgalleri.

Det är Svenska Biljardförbundets målsättning att årets upplaga av Ungdoms-SM är startskottet på en långsiktig satsning på ungdomsbiljarden i Sverige, där denna tävling bara är en del av verksamheten. Till nästa år planerar vi ett större event som föregås av kvaltävlingar på flera orter, och vår förhoppning är att få igång en levande ungdomsverksamhet i hela landet med regelbundna tävlingar och framförallt möjlighet för alla intresserade ungdomar att få träna och utvecklas i den takt de vill.

Ungdoms-SM är också utvalt av Biljardförbundet som ett av de event som ingår i projektet ”Framåt för fler i rörelse”, ett samarbete mellan RF, Svenska Spel och ett antal specialidrottsförbund med syftet att engagera och uppmana ungdomar att röra på sig mer och oftare. Projektet marknadsfördes därför på plats med hjälp av bland annat rollups och stora banners inne på hallen samt utanför entrén.

Uppdaterad: 18 APR 2018 19:24
Skribent: SBF