Youth 8-ball Cup 2019

Svenska Biljardförbundet är mycket glada att bjuda in till Youth 8-ball Cup. Det är en tävling för alla skolungdomar i hela Sverige och arrangeras 2019 i Umeå i distrikt norr, Stockholm i distrikt öst, Laxå i distrikt mitt, Göteborg i distrikt väst och Malmö i distrikt syd. Distriktstävlingarna äger rum under mars månad och de bästa från respektive distrikt möts i finalen i Stockholm den 4-5 maj. Fina priser väntar totalvinnarna, svenska ungdomsmästare i respektive klass!

Sista anmälningsdag är den 28 februari 2019. Fyll i anmälningsblanketten som finns att ladda ned längre ned på sidan och mejla den till This is a mailto link. Ladda gärna också ner affischen för turneringen och sätt upp den på skolan eller fritidsgården för att sprida informationen.

Man tävlar både i lag och individuellt och ett lag kan bestå av både killar och tjejer. Varje skola och fritidsgård kan anmäla max 4 lag med 2 spelare i varje lag, dvs. max 8 spelare totalt. Det finns fyra klasser: U18 Lag, U18 Tjejer, U18 Killar samt U16 Killar. I lagspelet kan man mixa deltagare från alla klasser. Vill ni ordna egna uttagningar för att få ihop era lag kan vi ge tips på olika turneringsformat

Lagspelet spelas som enkelcup, dvs när man förlorar en match är man ute ur turneringen. I singelturneringen är man garanterad minst två matcher, s k dubbelcup. Varje match spelas först till två eller tre poäng beroende på klass och hur långt man har kommit i turneringen. Om tiden tillåter kommer vi att höja distanserna under slutspelet.

Beroende på antal anmälda lag i varje distrikt tilldelas platserna i finalomgången, dock inte färre än 2 platser (finalisterna) från varje klass.

Alla deltagare måste vara medlemmar i en aktiv biljardförening för att kunna vara med i tävlingen. Ni hittar er närmaste förening i bifogad lista eller så kontaktar ni Biljardförbundet för assistans.

Anmälningsavgiften är 75 kronor per spelare, dvs 150 kronor per lag som faktureras till skolan eller fritidsgården från förbundet. Faktureringsuppgifter lämnas till tävlingsledaren innan tävlingsstart. Avgiften för alla anmälda lag och spelare måste betalas även om de inte kommer till start. Resa och logi bekostas av deltagarna själva.

Youth 8-ball Cup 2019 arrangeras av Svenska Biljardförbundet i samarbete med föreningarna Umeå BK, BK Milen, BK Stars, Malmö BK och Stockholms Biljardsällskap. Tävlingsansvarig är Tom Eksell, som har mångårig erfarenhet som domare och tävlingsledare, inte minst för tidigare upplagor av Youth 8-ball Cup.

Har ni frågor eller funderingar kan ni kontakta tävlingsledare Tom Eksell på This is a mailto link eller SBF på This is a mailto link.

Varmt välkomna med er anmälan!

Anmälningsblankett Youth 8-ball Cup 2019.xls

Affisch Youth 8-ball Cup 2019.pdf