Om förbundet

"Svenska Biljardförbundet skall med demokratisk anda, professionalism och sunt förnuft, inspirera och entusiasmera medlemsföreningar att verka för sportens mångfald och utveckling på alla nivåer."

_______________________________________________________________________________

Svenska Biljardförbundet (SBF) bildades 1940 och är medlemmar i Riksidrottsförbundet (RF) sedan 1974. SBF är ett specialidrottsförbund (SF) i Riksidrottsförbundets struktur. SBF följer RF:s stadgar och leder sin verksamhet utefter dess ramverk. Vi representerar sporten och medlemsföreningarnas tankar inom RF ur ett nationellt perspektiv.

Stora delar av idrottsrörelsen är en ideell verksamhet och folkrörelse, så även Svenska Biljardförbundet. Vi är en ideellt baserad organisation som arbetar på bred front för att sporten i helhet skall få en naturlig koppling till den svenska idrotts- och folkrörelsen. Vi arbetar för att biljarden och dess utövare skall kunna ta del av de möjligheter som finns inom den svenska idrottsrörelsen. Förbundet är medlemsföreningarnas samlade kanal för olika huvudfrågor som rör biljardsporten. Vi arbetar för att ideellt engagemang och drivkraft fortsättningsvis skall vara hjärtat i sportens utveckling.

Svenska Biljardförbundet är medlem i de internationella förbunden Union Mondiale De Billiard (UMB), The World Pool Billiards Association (WPA), Confédération Européenne de Billiard (CEB) The European Pocket Billiards Federation, (EPBF), European Billiards & Snooker Association, (EBSA), International Billiards and Snooker Federation (IBSF) samt World Snooker Federation (WSF).

Uppdaterad: 05 MAR 2019 13:42