Inloggningsuppgifter IdrottOnline

Inloggningen till IdrottOnline är personlig. Dina inloggningsuppgifter är ditt personnummer eller Idrotts ID och lösenord. Lösenordet skickas alltid ut via e-post. Se därför till att din aktuella e-post finns inlagd i IdrottOnline.

När du registrerats i IdrottOnline så tilldelas du automatiskt ett ID nummer som identifierar att det är just du som är inloggad. Detta Idrotts ID är även ditt användarnamn och består av ett stort I och ett stort D följt av siffror. Du kan istället för det långa och ofta svåra ID numret skriva in ditt fullständiga personnummer som användarnamn (t ex 196505050000).

Lösenordet är ett automatiskt genererat lösenord med slumpmässiga siffror och bokstäver blandat. Detta lösenord kan du efter din första inloggning byta ut till valfritt lösenord som är lättare att minnas. Detta gör du på "Min sida" som du hittar genom att klicka på ditt namn uppe till höger när du är inloggad.

Tilldela inloggningsuppgifter
Det är föreningens Huvudadministratör eller Klubbadministratör som kan tilldela inloggningsuppgifter. När ni lägger in en ny medlem i IdrottOnline kan ni välja att skicka inloggningsuppgifter till denna. För att få sina inloggningsuppgifter skickade till sig måste medlemmen ha en fungerande e-postadress.
Om personen redan är inlagd i er medlemslista så använder ni sökfunktionen för att hitta rätt person och klickar på namnet så att personens uppgifter öppnas i en ny dialogruta. Om personen inte har en fungerande e-post inlagd lägger du in den och klickar på Spara. Därefter öppnar du personen igen och klickar på knappen Skicka nya inloggningsuppgifter.

Alla som är medlemmar i föreningen har rätt att få inloggningsuppgifter till föreningens sida. För att ett inlogg ska kunna skickas behöver du registrera en e-post på personen. Är det en helt ny medlem så kryssas rutan framför Skicka inloggningsuppgifter i när du lägger in e-postadressen. Sparar du så skickas samtidigt ett inlogg till den angivna adressen.
Personen har nu tilldelats behörigheten Klubbmedlem vilket betyder att han/hon endast kommer åt de allmänna flikarna på sidan. Ska personen även ha tillgång till t ex medlemsregistret eller andra funktioner så måste rätt roll tillsättas.

Om du istället hittar en knapp där det står Återställ lösenord betyder det att personen redan vid ett tidigare tillfälle skickats ett inlogg. Klickar du på Återställ lösenord så skickas ett nytt lösenord till personen.
Du kan även upplysa medlemmen om att han/hon kan generera ett nytt lösenord själv genom att klicka på Glömt lösenordet? under hänglåset för inloggning. Dubbelkolla att medlemmen har koll på vilken e-postadress som står registrerad.

Är personen medlem i flera olika föreningar använder han/hon samma inloggning till alla IdrottOnline-sidor.

Uppdaterad: 30 SEP 2019 10:49

Sticker SAY NO!!!