Ansökningsprocessen Idrottslyftet

SBF tar emot ansökningar löpande under året. Alla ansökningar ska göras via Idrottsmedelapplikationen i IdrottOnline. Ansökningarna måste vara inskickade innan projekt startas för att ha en chans att bli beviljade. SBF gör alltid en bedömning av projekten som kommer in. Vi kan efterfråga en mer detaljerad projektbeskrivning när vi anser att det behövs. Ni kan få stöd för hela det sökta beloppet eller en del. Detta kan bero på storlek, verksamhetens omfattning, satsningens omfattning, tidsperioden eller att delar av projektet faller utanför Idrottslyftets ramar. Vi anger alltid vad stödet får användas till i våra beslut.

För att föreningen ska kunna skicka en ansökan måste följande villkor vara uppfyllda
• Föreningen har betalat medlemsavgiften för innevarande år (2018-2019)
• Föreningen har återrapporterat eventuella tidigare satsningar inom Idrottslyftet.
• Föreningen har uppdaterat sina kontaktuppgifter i IdrottOnline samt har personer inlagda under rollerna ordförande och kassör.
• Föreningen har ett uppdaterat medlemsregister i IdrottOnline.
• Föreningen har haft årsmöte i enlighet med sina stadgar och skickar in sitt senaste årsmötesprotokoll till SBF. Skicka årsmötesprotokollet till This is a mailto link
• Föreningen måste ha ett registrerat bankgiro eller plusgiro.
• Aktiviteten avser verksamhet som genomförs under 2019.
• Projektet följer Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott.
• Föreningen redovisar alla aktiviteter som genomförs med stöd av Idrottslyftet i sin verksamhetsberättelse.
• Verksamhet för ungdomar upp till 25 år ska rapporteras för LOK-stöd.
• Föreningen har beslutat om mål och syfte med projektet, samt gjort en plan för hur projektet ska bidra till föreningens långsiktiga utveckling.
• Alla kostnader ska budgeteras och bifogas med ansökan. Vi godkänner kostnadseffektiva alternativ, så var noga med er budget.

Skicka in ansökan
• Logga in på IdrottOnline, klicka på fliken Idrottsmedel och sedan på Skapa ansökan. Manualer för Idrottsmedelapplikationen hittar ni här.
• Samtliga medlemmar som har inloggning i IdrottOnline kan skapa en ansökan och spara den.
• De personer som kan skicka in ansökan måste ha behörigheten ordförande, kassör eller Idrottslyftsansvarig registrerad i IdrottOnline.
• Fyll i samtliga fält i ansökan. På så sätt undviker ni att få kompletteringar och processen går fortare för oss alla.

När er ansökan blivit godkänd
• När er ansökan blivit godkänd kommer ni att få en notis i IdrottOnline samt ett mejl från SBF.
• Det är först när ni får en bekräftelse på att projektet är godkänt som ni kan starta.
• Det tar cirka två veckor från utbetalning till att pengarna når ert konto.
• Lägg in Idrottslyftets logotyp för allt material som publiceras i samband med Idrottslyftsfinansierade projekt.

Efter färdigt projekt
• Samtliga projekt ska återrapporteras direkt vid projektets slut.
• Vi rekommenderar att ni fyller i deltagare och tillfällen under hela projektets gång, så blir det enklare att göra återrapporten.
• Fyll i samtliga fält i återrapporten. På så sätt undviker ni att få kompletteringar och processen går fortare för oss alla.
• Stäm alltid av era mål innan ni fyller i er återrapport.
• Sena återrapporter kan leda till att kommande ansökningar inte godkänns.
• Om medlen använts till annat än det ni sökt för blir föreningen återbetalningsskyldig.
• Om ni har medel kvar efter genomfört projekt så ska dessa betalas tillbaka. Instruktioner om hur ni går tillväga för att betala tillbaka får ni som en notis i IdrottOnline samt i ett mejl från SBF.

Uppdaterad: 21 JAN 2019 11:28

Sticker SAY NO!!!