Att starta en förening

Det finns flera fördelar med att starta en egen förening, utöver att få dela och utveckla sitt intresse tillsammans med andra entusiaster. Via medlemskapet i Svenska Biljardförbundet (SBF) är föreningen också indirekt medlem i Riksidrottsförbundet (RF), vilket skänker en kvalitetsstämpel och en känsla av seriositet åt verksamheten. Likaså finns möjligheter till utbildning och medlemsrabatter genom förbundets avtal med RF och andra aktörer. Alla föreningar och deras medlemmar är dessutom försäkrade till, från och under tävlingar.

Att starta en ny förening
För att starta en förening behöver ni vara minst tre personer. Ni behöver också regler som talar om hur föreningen är sammansatt och hur den fungerar (stadgar). Här kan ni läsa mer om hur man bildar en förening (länk till svenskidrott.se)

För att bilda en föreningen behöver ni göra några saker.

Stadgar
Alla ideella föreningars stadgar ska innehålla regler om föreningens namn och säte, föreningens ändamål och bestämmelser om hur beslut fattas. Om föreningen vill bli medlem i SBF eller i ett annat specialidrottsförbund måste stadgarna dessutom innehålla bestämmelser om föreningens skyldighet att följa SF:s och RF:s stadgar, bestämmelser och regler, regler för hur stadgarna ändras, regler om hur föreningen upplöses, bestämmelser som innebär att enbart fysiska personer kan bli medlemmar, bestämmelser om hur en person blir medlem och hur medlemskapet upphör, regler om årsmötet och dess genomförande, bestämmelser om styrelsen och revisorerna samt regler om hur tvister ska lösas.

Beroende på föreningens verksamhet och uppbyggnad kan stadgarna vara enkla eller väldigt omfattande. Vi rekommenderar att ni använder den stadgemall som RF har tagit fram och anpassar den efter era behov. De bästa stadgarna är de som är anpassade till den egna föreningen och som anpassas och justeras i takt med föreningen. Gamla stadgar som inte någon i föreningen följer är dåliga stadgar som behöver ses över.

Namnregler
Av föreningens namn ska det framgå att det är en ideell förening som bedriver idrott. Ordet förening, klubb eller sällskap eller likande ska finnas med i kombination med ordet idrott, sport, biljard, osv. Namnet får inte vara förväxlingsbart med en redan ansluten förening. Läs mer om namnreglerna här (länk till svenskidrott.se)

Uppstartsmöte
Ett tips är att ha ett uppstartsmöte för att prata om vad målet med er nya förening är. Varför vill ni bilda en förening? Vad vill ni åstadkomma? På mötet tar ni också fram ett förslag på stadgar för föreningen.

Bildandemöte
På bildandemötet bildar ni föreningen, antar stadgar och föreningens namn. Ni väljer även de personer som ska sitta i styrelsen. Det är viktigt att skriva ett protokoll för bildandemötet. Av protokollet ska det framgå vilka som varit närvarande samt vilka beslut som fattats. Mallar för kallelse, dagordning och protokoll för bildandemötet finns i dokumentbanken på hemsidan.

Nu är er förening bildad!

Konstituerande styrelsemöte
Efter bildandemötet har ni ett konstituerande styrelsemöte för att bestämma vem som ska ha respektive roll i styrelsen. Ni kan ha detta möte direkt efter bildandemötet. Mallar för dagordning och protokoll för styrelsemötet finns i dokumentbanken på hemsidan.

Ansöka om medlemskap i Svenska Biljardförbundet
Föreningen ansöker om medlemskap i Biljardförbundet via formuläret på hemsidan. Det är ett krav att föreningen har ett organisationsnummer. Det kan ni ansöka om själva hos Skatteverket eller så anger ni i er medlemsansökan att RF ska göra det åt er. I ansökan ska ni bifoga föreningens stadgar samt ett underskrivet protokoll från föreningens bildandemöte.

Har ni frågor eller funderingar om att starta en förening är ni alltid välkomna att kontakta oss!

Här hittar ni mer information och användbara länkar:

Information om att bilda en idrottsförening

Fyll i er föreningsansökan via webben här.

Instruktioner för Ansökan om ny förening hos SBF och RF.pdf

Uppdaterad: 04 MAJ 2018 14:16 Skribent: SBF