Att starta en förening

Det finns flera fördelar med att starta en egen förening, utöver att få dela och utveckla sitt intresse tillsammans med andra entusiaster. Via medlemskapet i Svenska Biljardförbundet (SBF) är föreningen också indirekt medlem i Riksidrottsförbundet (RF), vilket skänker en kvalitetsstämpel och en känsla av seriositet åt verksamheten. Likaså finns möjligheter till utbildning och medlemsrabatter genom förbundets avtal med RF och andra aktörer. Alla föreningar och deras medlemmar är dessutom försäkrade till, från och under tävlingar.

Att starta en ny förening

För att starta en förening behöver ni vara minst tre personer. Ni behöver också regler som talar om hur föreningen är sammansatt och hur den fungerar (stadgar). Här kan ni läsa mer om hur man bildar en förening (länk till svenskidrott.se)

För att få igång föreningen behöver ni göra några saker.

- Uppstartsmöte. På uppstartsmötet bestämmer ni att ni vill starta en förening samt vad målet med föreningen är. Vem eller vilka är föreningen till för? Vad vill ni åstadkomma? Är det långsiktigt eller bara för ett par år? Ni tar också fram stadgarna på detta möte - vi rekommenderar att man använder RF:s stadgemall och anpassar den till sina behov.  Dessutom upprättar ni en medlemsförteckning och bestämmer tid och plats för bildandemötet.

- Bildandemöte. Här bildar ni föreningen, antar stadgar och föreningens namn. Ni väljer även de personer som ska sitta i styrelsen. Vanligtvis antar man också en budget och en verksamhetsplan för föreningen det kommande året. Det är viktigt att skriva ett protokoll för bildandemötet. Av protokollet ska det framgå vilka som varit närvarande samt vilka beslut som fattats. Mallar för kallelse, dagordning och protokoll för bildandemötet finns i dokumentbanken på hemsidan.

Nu är er förening bildad!

Konstituerande styrelsemöte. Detta hålls företrädesvis i samband med årsmötet, gärna direkt efteråt eller dagen efter. Här bestämmer ni vem som ska ha respektive roll i styrelsen. Vanligtvis är ordföranden i föreningen redan vald på årsmötet men annars kan det göras här. Om man inte antog budget och verksamhetsplan på årsmötet kan även det göras nu. Mallar för dagordning och protokoll för styrelsemötet finns i dokumentbanken på hemsidan.

Registrering – föreningen ansöker om medlemskap i Biljardförbundet via formuläret på hemsidan. Ett organisationsnummer behövs för detta, vilket man kan ansöka om själv hos Skatteverket eller så anger ni i er medlemsansökan att RF ska göra det åt er. I ansökan ska ni bifoga föreningens stadgar samt ett underskrivet protokoll från föreningens bildandemöte.

Alla möten går att hålla efter varandra, vilket kan vara en fördel för att ordna allt så snabbt och smidigt som möjligt och komma vidare med registreringsdelen.

Har ni frågor eller funderingar om att starta en förening är du alltid välkommen att kontakta oss!

Här hittar ni mer information och användbara länkar:

Information om att bilda en idrottsförening

Fyll i er föreningsansökan via webben här.

Instruktioner för Ansökan om ny förening hos SBF och RF.pdf

Uppdaterad: 04 MAJ 2018 14:16 Skribent: SBF