Bild dator

Ny inloggning till IdrottOnline

Alla biljardföreningar ska ha sitt medlemsregister i IdrottOnline. Nu ökas säkerheten genom att inloggningen förändras. Från den 1 november behövs Freja+ för att kunna logga in för dig som har rollen Huvudadministratör eller Klubbadministratör.

Du som har rollen Huvudadministratör eller Klubbadministratör för din förening i IdrottOnline behöver skaffa e-legitimationen Freja+. Dessa två roller ger behörighet till föreningens medlemsregister och innebär därmed att du har tillgång till personuppgifter. För att höja säkerheten kring hantering av personuppgifter höjer RF nu säkerhetsnivån och tar bort möjligheten att enbart logga in med användarnamn och lösenord.

Varför Freja+?

Freja+ och mobilt BankID fungerar på ungefär samma sätt för användaren. Riksidrottsförbundet valde Freja+ för att tjänsten är:

• Kostnadsfri för idrottsrörelsen via Riksidrottsförbundet.
  • Enkel. Med ett svenskt pass eller ett nationellt ID-kort kan du enkelt skaffa Freja+ digitalt.
  • Tillgänglig för barn och ungdomar från 8 år.

Freja arbetar för att göra Freja+ tillgänglig även för personer med samordningsnummer. Datum för när detta kommer ske är inte bekräftat.

Gör så här

Ladda ner Freja som app till din mobil och följ stegen.

För att kunna använda Freja+ behöver du en giltig svensk ID-handling.

Det enklaste sättet att skaffa Freja+ är att slutföra din registrering digitalt i appen Freja med ditt svenska pass eller ditt nationella ID-kort.

Om du istället för pass vill använda en annan typ av ID-handling, t ex ditt körkort, måste du vända dig till ett ATG-ombud då det krävs ett fysiskt möte för att verifiera din identitet. Via hemskärmen i appen kan du hitta ditt närmaste ombud. Registrera dig via appen och ta därefter med din telefon och samma ID-handling som du använde när du registrerade dig till ett ATG-ombud. Ombudet kontrollerar din ID-handling och skannar QR-koden som du hittar i din app. Av säkerhetsskäl tar det sedan upp till 3 timmar för registreringen att träda i kraft. Du får en notis i appen när du har tillgång till Freja+ och kan logga in.

Vem gäller det?

Från den 1 november behövs Freja+ för inloggning i IdrottOnline för dig som har rollen Huvudadministratör eller Klubbadministratör. Om du idag har tillgång till föreningens medlemsregister i IdrottOnline så har du en av dessa roller.

Manual Aktivera Freja+ Länk till annan webbplats.
Freja eID plus hemsida Länk till annan webbplats.
Manual Logga in på IdrottOnline Länk till annan webbplats.
Information på rf.se Länk till annan webbplats.

Om du stöter på problem när du

Publicerad: 2023-10-27

Senast uppdaterad: 2023-11-28