Svensk uttagning klar till EM i carambole i Brandenburg

04 MAR 2019 10:19
Brandenburg i Tyskland står som värd för EM i Carambole om ett par månader. Sverige skickar en spelartrupp för att delta i grenen 3-vallare både individuellt och i lag.
  • Uppdaterad: 04 MAR 2019 10:19

Över 500 spelare från 20 länder kommer att delta i Europeiska Mästerskapen i Carambole som arrangeras i Brandenburg van der Havel mellan 25 april och 5 maj. Programmet omfattar hela 18 klasser i grenarna 1-vallare, 3-vallare, fri carambole, kägel, kader samt artistisk biljard. Dessutom kommer den nya disciplinen Eurokegel att ha uppvisningsmatcher, liksom en rullstolsklass. Hela turneringen kommer att sändas via Kozoom.

Sverige deltar endast i 3-vallare, och förra EM hade vi tre spelare i den individuella tävlingen. Det är fortfarande oklart hur många individuella spelare vi får skicka i år, men vi hoppas givetvis på fyra eller minst tre.

Uttagningen för den svenska truppen som helhet ser ut som följer:

Herrar individuellt 2-4/5:

1. Torbjörn Blomdahl

2. David Pennör

3. Nalle Olsson

4. Björn Lohmander

Uttagningsprincipen är enligt tävlingsbestämmelserna ”wild card”, d v s Torbjörn Blomdahl och därefter de tre högst rankade på den svenska rankingen. Peter Lohmander som är rankad trea hade inte möjlighet att ställa upp och förfrågan har då istället gått till Björn Lohmander som är rankad på fjärde plats.

Damer individuellt 3-5/5:

Yenny Bajtner

Tvåmannalag 4-5/5:

Lag 1: Torbjörn Blomdahl

David Pennör

Lag 2:  Nalle Olsson

Björn Lohmander

Carambolekommitténs ordförande Bo Svensson kommer att närvara i Brandenburg, dels i rollen som förbundskapten men också som Svenska Biljardförbundets representant på CEB:s årsmöte och kongress den 3-4 maj (carambolens europeiska förbund).

Mer information hittar ni på dessa länkar:

Biljard för äldre