Yenny Bajtner uttagen till EM

10 MAJ 2022 22:17
  • Uppdaterad: 10 MAJ 2022 22:17

Yenny Bajtner, 45, från Malmö är uttagen till det kommande EM i 3-vallars carambole för damer. EM spelas den 13-15 maj i belgiska Halle Zoersel där hela 23 damer från hela Europa slåss om titeln.

Megastor favorit är givetvis den regerande världs- och europamästarinnan Therese Klompenhouwer från Nederländerna. Hennes popularitet är otroligt stort världen över och har gett carambolen en rejäl uppgång och popularitet på damsidan. Kommer hon att palla för trycket i år?

I år kan det bli svårt. Med outsiders som Gulsen Degener, Turkiet, Karina Jetten, NL och irena Michalkova, Tjeckien i toppform så kan de sätta käppar i hjulet för Klompenhouwer. Och såklart vår egen svenska stolthet Yenny. Att hon har chans till medalj rår det inget tvivel om. Under de 3 EM tävlingar Yenny har ställt upp så har hon slutat som bäst på en bronsplats.

Tävlingen spelas i 3-mannagrupper där 1:an och 2:an i varje grupp går vidare till 8-delen. Distans 25 poäng med efterstöt och max 50 stötar. I 8-delen är distansen 30 poäng och max 50 stötar. Från kvartsfinalerna och framåt först till 30 poäng utan stötbegränsing och ingen efterstöt.

Yenny fick såklart Therese Klompenhouwer i sin grupp men det ser hon inte som ett hinder - snarare tvärtom! "Vi är bästa vänner privat och känner varandra mycket väl. Men vid bordet är vi verkligen konkurrenter. Vi har båda vinnarskalle när det gäller!" förklarar Yenny lite glatt under intervjun. "Att hon sedan är solklar favorit är ingen hemlighet. Men som jag sa- räkna inte bort mig!" Hon har även fransyskan Celine Jaques i sin grupp. Yennys mål är givetvis att vinna gruppen men att komma tvåa är också väldigt bra för vidare avancemang.

Vem är då denna Yenny Bajtner? Kanske inte många i Sverige som vet det. Inom carambolen vet alla vem hon är. Hon har spelat carambole i över 20 år och fastnade tidigt för denna sport. Som enda kvinnliga spelare(än så länge) så har hon fightas bland herrarna under tävlingarna och lyckats nå bra resultat. Tyvärr så har Yenny inte kunnat ställa upp i de tävlingar så ofta som hon vill då hennes dotter med cancerbakgrund och son med autism tar mycket tid. Men nu är hon på uppgång igen och är mer hungrig och målmedveten än på länge!

Yenny har nu tränat intensivt och vet att när både träningen och det privata flyter på så blir hon livsfarlig! "Kul att vara på banan igen och veta att jag kan prestera när rätt förutsättningar finns och när känslan finns där så kommer det att lossna ordentligt!" berättar hon vidare.

Vi önskar Yenny Bajtner all lycka till i dam EM!

Alla information finns på eurobillard.org under European Championship 3-Cushion Ladies.

yenny.jpg

Skribent: CK