Äntligen får vi tävla igen! Välkommen till SM och Rankingtävlingar i Carambole.

20 JUN 2021 17:47
Information kring individuella SM och spelschema för kommande säsong finner ni nedan.
  • Uppdaterad: 20 JUN 2021 17:47

SM Individuellt

Äntligen är det dags att börja tävla igen och Carambolen startar igång efter uppehållet med individuella SM som kommer att spelas hos BK Borgen i Helsingborg 26 till 29 augusti.

Med detta sagt så ska också sägas att vi hela tiden följer folkhälsomyndigheternas rekommendationer och hur det uttvecklar sig framåt är det nog ingen som vet. Förhoppningsvis går vi mot ett mer normal läge men vi kan inte utesluta att i värsta fall behöva stänga ned tävlingarna igen.

Men nog om det för just nu så är anmälan till individuella SM öppen och ni finner den och all annan information kring SM genom att klicka in er här: Cuescore

Vid frågor kring tävlingen, BK Borgens lokaler eller boende kan ni höra av er direkt till tävlingsledningen. Vid övergripande frågor kring arrangemanget så är ni varmt välkomna att skicka ett mail till This is a mailto link alternativ ringa 0704418561.

Spelaschema säsongen 2021

Vi kommer ifrån en minst sagt speciell tid och det kommer även göra att säsongen för carambolen 2021 kommer att bli lite speciell.

Som dom flesta säkert vet så röstades det på Biljardförbundets årstämma igenom att gå över till vanligt kallender år istället för brutet. Detta kommer även ske för carambolens rankingsäsong. Det innebär att sista rankingtävlingen för år 2021 måste vara spelad innan 31 december 2021 då det sedan i januari är dags för år 2022 säsong att börja. Vi har således endast ett halvår på oss att spela en hel rankingsäsong.

Detta kommer vi att klara av att genom att halvera denna säsongs antal rankingtävlingar till 4st Elit, 4st (Norr/Söder) Klass 1 och 1 st (Norr/Söder) Klass 2. Rankinglistan kommer funka enligt samma princip som tidigare skillnaden blir att man istället för att räkna in sina 6 bästa resultat till sin totalpoäng räknar in sina 3 bästa resultat.

Som sagt kommer säsongen att bli lite speciell på grund av att vi lever i en speciell tid. Men bara att få börja tävla och träffa alla där ute igen bör vara morot nog för att vi tillsammans gör detta till en kanonsäsong.

Nedan finner ni spelschemat för hösten. Vi har några smådetaljer kvar att ordna men detta är det spelschemat som kommer att gälla. Tillägas ska också att CK tillsammans med poolkommitten och snookerkommitten försökt att se till att det blir så få krockar i kallendern som möjligt men att det i stort sett är omöjligt att det inte blir några krockar alls.

Augusti

26-29 SM Individuellt - BK Borgen

11-12 Klass 1:1 - BK Borgen & Söderbiljarden/Biljardpalatset

25-26 Elit 1 - Söderbiljarden

Oktober

2-3 Klass 1:2 - Malmö CSK & Söderbiljarden/Biljardplatset

15-16 Lag SM Final - Stockholm

30-31 Elit 2 - BK Borgen

5-6 Klass 1:3 Malmö CSK & Söderbiljarden/Biljardpalatset

20-21 Elit 3 - Söderbiljarden

27-28 Klass 1:4 - BK Borgen & Söderbiljarden/Biljardpalatset

December

11-12 Klass 2:1 - Old Fellows, Kumla & Söder (arrangör sökes)

Notis: Då Elit 1 var tänkt att spelas på datumen vi nu spelar Individuella SM är datumet för sista Elit tävlingen inte spikat än.

Har ni frågor kontakta CK via mail This is a mailto link alternativt 0704418561

Skribent: Victor Kalita för CK:s räkning