Årets första Elittävling avgjord

09 SEP 2019 08:59
I helgen spelades säsongens första Elittävling på Söderbiljarden i Stockholm.

• Uppdaterad: 09 SEP 2019 08:59

30st deltog vilket är ett fint antal deltagare för att vara säsongens första tävling. Det bjöds på många fina stötar och väldigt trevligt att kicka igång säsongen efter sommaruppehåll.

Favoriten till att vinna tävlingen Michael Nilsson (Staffanstorp BC) som även vann förra säsongens totala ranking gjorde ingen besviken. Med ett turneringssnitt på 1,473 plockade han hem den första ranking vinsten för i år. Ett utropstecken i tävlingen var Mattias Enerdahl (Stockholm BS) som lyckades ta sig hela vägen till final. Där var dock ovan nämnda Michael numret för stort. Tredje platsen delade Henryk Kalita (Stockholm CC) och Bosse Gustafsson (BK Paradis) på. Bra spelat och stort grattis till alla!

En smått historisk tävling då tävlingen från semifinalerna och framåt spelades helt utan spelare från BK Borgen. När det hände senast (om det hänt) minns nog ingen. Ingen tvivlar dock på att Borgen kommer tillbaka starkare till nästa Elittävling som spelas 21-22 september i Malmö. Det är även första gången Staffanstorps BC är representerade och vinner en Elittävling i Carambole.

Kommande helg spelas årets första klass 1 tävlingar. I norr på Biljardpalatset och i syd på Malmö SCK. Anmälan är sedan en tid tillbaka öppen på Cuescore och vi hoppas på ett stort antal deltagare även till helgen!

Skribent: Victor Kalita

Biljard för äldre