Cuneyt "Yoyo" Ilbeyi och Tai Tran vinner klass ett norra resp. södra

11 DEC 2019 06:54
Helgen den 8-9 december anordnades årets sista klass ett innan juluppehållet för både Norr och Söder.
  • Uppdaterad: 11 DEC 2019 06:54

Ett stort antal deltagande i norr med 19 spelare kämpade tappert på Söderbiljarden i Stockholm där Cuneyt "Yoyo" Ilbeyi drog det längsta strået som vinnare. Ett starkt startfält med såsom Niklas Bergendorff, Victor Kalita, Zois Arvanitidis, Sebastian Larsson och Yuksel Pollat, så lyckades Yoyo vinna hela tävlingen med stabilt och bra spel. Att vinna över välmeriterade Nalle Olsson i Elittävlingen helgen innan stärkte givetvis Yoyos självförtroende enormt. På kort tid så har han blivit bättre och bättre. "Innan så spelade jag väldigt hårt på nästan alla stötar men har fått jättebra tips från de bättre spelarna att ta det lugnt vid stötarna och spela mjukare." berättar Yoyo. "Sen dess har mitt spel blivit bättre och det känns väldigt stabilt och bra!" Och det syns! Finalen mot Niklas Bergendorff var välspelad och jämn match och slutade med 30-26 på 48 stötar till Yoyos favör. Därmed tog han sin första slutseger! Bravo! Delad treor blev Victor Kalita och utropstecknet Fredrik Bolander.
I Söder hade Malmöbon Tai Tran full kontroll över sin slutseger. Han spelade oerhört bra med det fina totala genomsnittet 0.865(!) och finalen mot överraskande Jesper Carlsson, Göteborg, var aldrig hotad. 30-14 på 37 stötar talade sitt tydliga språk. Ett utropstecken är att Sveriges enda kvinnliga spelare Yenny Bajtner från Malmö spelade fantastiskt bra och stabilt. Att vinna över Stefan Hillvin nå en kvartsfinal är starkt gjort! Treor blev Lars Ringby och Per Hägg, bägge från Malmö.
Nu är det juluppehåll för både Elit och klass ett till mitten av januari. En fullständig spelkalender för våren 2020 finns nu tillgänglig på Förbundets hemsida under Carambole. All resultat finns på Cuescore.com.

Skribent: CK