Dansk seger i Nordiska Mästerskapet

10 OKT 2019 10:58
I helgen anordnades det Nordiska mästerskapet i 3-vallars carambole på Söderbiljarden i Stockholm.
  • Uppdaterad: 10 OKT 2019 10:58

Då Danmark enligt traditionen arrangerar NM de senaste åren så kunde de inte detta år då Danmark står som värd för det kommande VM i Randers slutet av november i år. Sverige fick då förfrågan som genast tackade ja. Både Malmö och Stockholm var intresserade. Stockholm vann dragkampen med Söderbiljarden och klubben SCC som värd.

NM arrangerades på en riktig världsklassnivå där både spelare och publik var supernöjda med tävlingen. Även utanför arenan var det många som följde tävlingen, hyllade arrangören för sitt arbete med livestreaming på 3 bord.

"Vet inte hur många timmar med förberedelser och otaliga möten vi har haft för att arrangera NM på bästa sätt!" berättar en nöjd och glad Bo Bäckman. "Alla i klubben hjälpte bokstavligen verkligen till och såg till att allt flöt riktigt bra!"  Stor eloge för klubben SCC och Söderbiljarden! På lördagskvällen så anordnades även en underbar och fin bankett! Inte sämre blev det heller när Ordförande för det svenska Biljardförbundet Eva Viding på avslutningsdagen tog hand om prisutdelningen efter tävlingen!

Nöjd Bosse Bäckman

En nöjd Bo Bäckman efter ett lyckat arrangemang.

Hur gick det med tävlingen då? Med 24 deltagare från hela Norden (10 från Danmark, 7 från Sverige, 4 från Norge och 3 från Finland) kämpade alla för den åtråvärda titeln som Nordisk Mästare 2019. Favoriter var förstås Dion Nelin, rankad 27 i världen och Thomas Andersen, 48, bägge från Danmark. Outsiders var svenskarna David Pennör och Henryk Kalita

Första dagen inleddes med gruppspel med 8 grupper med vardera 3 man. Inga konstigheter eller överraskningar där då 1an och 2an gick vidare till 8-delen dagen därpå.  David Pennör och Henryk Kalita spelade mycket bra i sin grupp med fullpott och ett totalsnitt på 1.538 resp. 1.364!

Dion

En fokuserad Dion Nelin

Ur svensk synpunkt i 8-delen gjorde David processen kort mot Sauli Solhagen, Finland med 40-12/28. Henryk vann över Bo Bäckman med 40-28/44 medan Giglio Alvarado tyvärr inte så mycket att säga till i sin förlustmatch mot Thomas Andersen - 6-40! Bo Gustafsson förlorade också sin match mot dansken Michael Carlsen med 32-40. I kvarten så föll David mot Renée Hendriksen med 22-40. medan Henryk såg till att som enda svensk gå vidare till semifinalen genom att slå Erling Sjörup med 40-24/35.

I semifinalen fick han möta Renée HendriksenHenryk började väldigt bra och hade en bra ledning inledningsvis men ju mer partiet fortgick så spelade Renée bättre och bättre. Han hade bra koll på matchen och vann ganska bekvämt med 40-18. I den andra semifinalen så möttes giganterna Dion och Thomas. Thomas spelade väldigt bra och stabilt under hela tävlingen och vann kampen med 40-33/23.

Henryk och Rene Semi

Semifinalisterna Henryk och René

Finalen blev heldansk. Thomas hade full kontroll på matchen som aldrig var varken spännande eller hotande och slutade med 40-30 på 35 stötar. Med näven i luften och ett härlig jubel och stående ovationer från spelare och publik kunde Thomas Andersen titulera sig som Nordisk Mästare 2019! Stort grattis! Ett riktigt fint formbesked inför VM hemma i Danmark!

Nästa NM arrangeras i Norge i början av 2021 då klubben Oslo BK fyller 40 år!

Thomas 1

Stort grattis till guldet Thomas Andersen!

Skribent: Carambolekommittén