Första Elittävlingen i BK Borgens nya lokaler

05 NOV 2019 09:33
För första gången sedan flytten sedan flytten slog BK Borgen upp dörrarna för att arrangera en Elittävling i Carambole.
  • Uppdaterad: 05 NOV 2019 09:33

20st spelare ställde upp och tog sig till Helsingborg för att göra upp om rankingpoängen. Favoriter till att göra upp om pallplatserna var Michael Nilsson (Staffanstorp BC), David Pennör (BK Borgen), Björn Lohmander (BK Borgen), Nalle Olsson (BK Borgen) och Bosse Gustafsson (BK Borgen). Inga stora skrällar blev det heller under turneringen.

Redan i den andra omgången på vinnarsidan mötes dock två av favoriterna Björn och Bosse. Efter ett jämt och spännande parti lyckades Björn vinna matchen med endast en poäng. Bosse fick kämpa vidare på förlorarsidan och lyckades spela sig vidare hela vägen till en kvartsfinal. I kvartsfinalen stod sedan Michael Nilsson för motståndet. Efter en jämn välspelad kvartsfinal stod det dock klart at Michael var numret för stort då han lyckades vinna med 40-38 på 30 ingångar.

I semifinaler var hela 3st BK Borgare fortfarande med. David ställdes mot klubbkollegan Nalle där Nalle efter ett bra taktiskt spelat parti lyckades besegra David med 40-18 på 33 ingångar. Michael mötte i sin tur hemmaspelare Björn, en match Michael vann med 40-26 på 36 ingångar.

I finalen lyckades Michael även besegra nästa hemmaspelare Nalle. Slutsiffrorna skrevs till 40-32 på 31 ingångar. Vi säger Grattis till Michael som nu kliver upp på max poäng (6000) på rankingen.

Vi gratulerar även BK Borgen till en väl genomförd tävling och till den nya lokalen!

I slutet av månaden spelas VM i Randers, Danmark. Sverige representeras av Michael Nilsson och Torbjörn Blomdahl vi önskar stort lycka till och hoppas många svenskar tar sig över sundet för att heja på!

Skribent: Carambolekommittén