Högt deltagarantal i Klass 1

15 OKT 2019 11:44
Hela 40 man deltog i helgens klass ett tävling i norr och söder, vilket är en bra siffra som visar att carambolen i Sverige är på frammarsch och visar att sporten utvecklas mer och mer.
  • Uppdaterad: 15 OKT 2019 11:44

Samtidigt så var det premiär för BK Borgen från Helsingborg att arrangera en tävling i sin nya lokal (Se bild). " Oj vad vi har slitit med svett och tårar att få igång lokalen som vi vill ha det!" säger en mycket nöjd och glad Björn Lohmander. " Premiären blev ett dundersuccé och alla var imponerade över hur lokalen såg ut och hur borden slog!" berättar Björn vidare. Efter månader av renovering är lokalen nu klar och det ska bli jätteintressant att följa klubben i framtiden. " Vi har lite kvar att göra än innan lokalen är helt färdigt." berättar Björn vidare. " Vi vill skaffa streaming och  bra ventilation. Wifi kommer när som helst!"  Både Svenska Biljardförbundets och CK önskar dem all lycka till med den nya lokalen!

22 man deltog i Helsingborg där både Ratcha Alievski och Ken Hultqvist var favoriter att vinna. Senaste tävlingen blev mycket framgångsrik för Lundaklubben BK Paradis då 3 spelare hamnade på pallplats med Ken Hultqvist som segrare. Outsiders var Torsten Svendsen, Malmö och Anders Kall, Göteborg. Inga överraskningar kan noteras men två stora utropstecken lyfte ögonbrynen... det fösta är den nye Och oerfarne Rikard Ljung från Lund som lyckades både slå Ratcha och nå kvartsfinalen! Det andra är att Lars Ringby från Malmö spelade väldigt bra och stabilt under hela tävlingen och vann tävlingen för första gången i karriären! Bravo! Tyvärr så nådde ingen av hemmaspelarna kvartsfinalerna, vilket är lite förvånande. Finalen blev mellan Lars Ringby och Anders Kall, som verkligen fick slita hårt för att nå finalen. Matchen slutade 30-22 i Lars favör och ett stort grattis till slutsegern Lars Ringby!
I norr deltog 18 man på Söderbiljardenpå Bondegatan i Stockholm. Storfavoriter där var Niklas Bergendorff, Yuksel Polat, Victor Kalita och Manuel Orrellana. Tävlingen höll hög klass och kunde följas LIVEstreaming på Youtube på 3 bord. Förra tävlingen vanns av Zois Arvanitidis men åkte ut i denna tävling tidigt. Starkt av Niklas att nå semifinalen efter att ha förlorat sin första match och sedan kriga sig igenom många matcher på förlorarsidan för att nå semin. Semifinalen mellan Manuel Orrellana och Niklas blev aldrig riktigt spännande då Manuel kontrollerade fullt matchen ut och kunde vinna mycket bekvämt med 30-13. I den 2a semin var däremot mycket spännande. Victor rivstartade direkt och hade som mest en betryggande ledning med 20-6(!) mot Yyksel. Många trodde här att Victor skulle vinna lätt men Yuksel ville helt annat. Med många serier i följd samt svåra lägen för Victor kunde Yuksel sakta men säkert gå förbi och vinna till slut med 30-28! Finalen var jämn och höll hög klass med Yuksel som vinnare med 30-24 på 30 stötar. Ett stort grattis till slutsegern Yuksel Polat!
Skribent: Carambolekommitten