Mindre lyckat EM för Sverige och Klompenhouwer i en klass för sig.

01 MAR 2020 21:38
Årets EM för lag och damer arrangerades i Antalya, Turkiet. Sverige fick 2 platser för lag och Yenny Bajtner representerade Sverige för det individuella dam EM.
  • Skapad: 01 MAR 2020 21:38

Förbundet skickade ett första lag med Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson och ett andra lag med David Pennör och Bo Gustafsson.

Då regementet för det gamla spelsystemet återinfördes i detta EM av CEB så var Sverige en av utmanarna att ta hem EM tillsammans med Spanien(Daniel Sanchez och Ruben Legazpi) och hemmanationen Turkiet(Semih Sayghiner och Murat Coklu).
Sverige fick Danmark 1 i sin lottning,  vilket var en väldig svår nöt att knäcka. Har man Dion Nelin och Jacob Haeck Sörensen i laget så är det inte lätta att slå... även i dubbelmöte dessutom. Torbjörn spelade stabilt och vann sina bägge matcher mot Dion(30-27/23, 30-30-21/14) men tyvärr så fick inte Michael sitt spel att fungera och förlorade sina bägge mot Jacob(24-30/26, 19-30/19). Tack vare fler caramboler totalt räknat för Danmark så gick de vidare till kvarten. Sverige 1 utslaget.
Lag 2 kämpade tappert mot Grekland 1 och Österrike. David spelade bra och stabilt trots förlusten mot Nikos Polychronopoulos med 18-30/14 och sedan vinsten över Arnim Kahofer med 30-21 på 16. Bo förlorade sina bägge matcher trots att han började väldigt bra i bägge men tappade tyvärr på slutet, Kostas Antonatos 16-30/25 och Andreas Efler 22-30/24. Sverige 2 utslagen.
Finalen blev dock ganska väntat mellan Spanien och Turkiet, som slutade i en väldig räfflande och hutlöst spännande Scotch-double då lagen vann varsin match i ordinare spelsystem. Sanchez vann i en helt fantastisk match över Sayghiner med 40-36 på 10(!!!) stötar! Legazpi förlorade sin mot Coklu med 33-40 på 20. Inte illa det heller! Nu skulle alltså en Scotch-double utgöra vem som blir EM mästare 2020! Distansen var till 15 där Turkiet syntes ha en liten fördel med hemmaplan och publikstöd. Spanjorerna visade inget barmhärtighet och var iskall och vann med 15-7! Stort grattis Spanine till EM guldet!
I dam EM så fick Yenny en bra lottning på pappret och chanserna att gå vidare ur den gruppen såg bra ut. Men tyvärr så fungerade inte spelet för Yenny som förlorade mot Aysegui Fendi, Turkiet, med 18-20/40 och belgiskan Danielle Le Bryun med 8-23.
Den som vann hela tävlingen var inte alls så överraskande då regerande världsmästarinnan holländska Therese Klompenhouwer tog EM guldet med ett mycket fantastiskt jämnt, ohotat  och bra spel.
Stort grattis till EM guldet Therese Klompenhouwer!
All resultat från EM kan ses på Eurobillard.org.
Skribent: CK