Rankingvinnare, Tävlingar och Information om SM.

19 OKT 2020 11:38
Efter Corona nedstängningen har vi äntligen kunnat spela tävlingar igen och i raskt takt lider säsongen mot sitt slut. Det har vart många tävlingar dom senaste veckorna och fler ska det bli. Här kommer därför en sammanfattning på vad som har hänt och
  • Skapad: 19 OKT 2020 11:38

Först kort men viktig information om individuella SM som spelas 19-22 november hos BK Borgen i Helsingborg.  CK har beslutat att efter denna märkliga säsong göra ett undantag från tävlingsbestämmelserna och hålla ett helt öppet SM. Det betyder att vem som helst kan ställa upp i tävlingen så länge man innehar en giltig tävlingslicens.

Sista Elittvlingen

Vem som slutligen skulle stå som segrare av en totala rankingen skulle avgöras under den sista ElitetävlingenStockholm CC med Söderbiljarden som hemma arena stod för arrangemanget av tävlingen. Kampen om första platsen stod mellan Staffanstorps Michael Nilsson och BK Borgens David Pennör. Den riktiga spänningen om första platsen på den totala rankingen skulle dock utebli då David fick se sig besegrad av klubbkamraten Nalle Olsson i en väldigt välspelad kvartsfinal som slutade 40-37 på 24 inngångar, världsklass!

Samtidigt spelade Michael sig själv vidare till Semifinal genom att besegra  Bosse Gustafsson med 40-27 på 25 ingångar. I semifinalen stod sedan hemmaspelaren från Stockholms CC Henryk Kalita för motståndet.  Efter att  Henryk inledningsvis tagit ledningen så vände Michael matchen med några fina serier och slutsiffrorna skrevs till 40-31 på 20 ingångar. Även det siffror i världsklass! “Vad ska man göra Michael är ett monster. Jag gjorde mitt bästa och är nöjd med mitt egna spel” kommenterade Henryk efter matchen.

Samtidigt på andra semifinalsbordet stod en annan spelare från Stockholm för en kanon prestation. Nalle som själv precis stått för ett kanon parti i kvartsfinalen kunde inte göra mycket mer att kolla på när Mattias Enerdal från Stockholms BS rullande in sin sista poäng (40) efter endast 26 ingångar. Väl i finalen så var dock Michael ett nummer för stort och slutsiffrorna skrevs till 40-15.

På bild en glad Michael Nilsson efter finalen.

Efter två långa dagar med många matcher så blev det alltså klart att Michael inte bara vann sista Elitetävlingen utan även totala rankingen för andra året i följd. Stort Grattis! Vi passar även på att gratulera David Pennör till andraplatsen och Nalle Olsson till tredjeplatsen på rankingen. Michael och David som placerar sig högst upp på rankingen kommer som tidigare år att få visst ekonomiskt stöd för att kunna delta i World Cup turneringar under kommande säsong, välförtjänt!

Även ett tack till arrangören Stockholm CC och Söderbiljarden för en väl genomförd tävling!

Fullständiga resultat finner ni här: https://cuescore.com/ranking/Swedish+3-cushion+Tour+-+Rankings+2019%252F20/6334960

Sista Klass 1 Tävlingen

Dom sista Klass 1 tävlingarna för i år har spelats i både norr och söder. I söder arrangerande Malmö CSK tävlingen som skulle bjuda på en spännande final. Det krävdes dubbla shootouts för att skilja finalisterna Lars Ringby och Anders Kall åt. Lars var den som till slut tog hem segernI norr spelades tävlingen på Biljardpalatset med Stockholm BS som arrangör. I finalen ställdes Esko Hilander mot Fredrik Bolander. Den matchen blev inte lika spännande som nere i Malmö. Slut siffrorna blev 30-18 fördel Fredrik! Ett stort utropstecken för Esko som gjorde väldigt bra att ta sig hela vägen till final.

Stort tack till tävlingsledningen hos Stockholm BS och Biljardpalatset som arrangerade tävlingen i Norr!  Även stort tack till Malmö CSK för en väl genomförd tävling.

Fullständiga resultat finner ni här:

Söder: https://cuescore.com/tournament/Swedish+3-Cushion+Tour+%28Klass+1%29+S%C3%96DRA+2019%252F20%3A8/7081177

Lag-SM Kval

Då det bästa fortfarande komma skall  (Finalen) så håller vi sammanfattningen kort. I Söders kvalgrupp så ställde 5st lag upp. Två lag från BK Paradis, BK Borgen, BK Milen och Malmö CSK skulle göra upp om finalplatserna. Favoriterna i form av BK Paradis 1  som har ett SM Guld från förra säsongen att försvara gjorde vad dom skulle och vann den södra kvalgruppen. Sällskap till finalen i Stockholm får dom av BK Borgen som kom tvåa i gruppen.

BK Örnen

Södermalms Carambolrförening

I Norra kvalgruppen ställde hela 8st lag upp. Först hälsar vi Södermalms Caramboleförening och BK Örnen välkomna till sina första Lag-SM, väldigt kul! Ett kärt återseende fick vi även från BK Stöten!  Både Old Fellows och Stockholm CC ställde upp med två lag vardera. Sist men inte minst så ställde Stockholms BS upp med ett lagDet såg på förhand ut som att det skulle göras upp mellan Stockholm CC 1, Old Fellows 1 och Stockholm BS. Kvalet spelades i två grupper en hos SCC på Söderbiljarden och en hos SBS på Biljardpalatset. Efter lottningen stod det klart att Old Fellows 1 skulle ställas mot Stockholm BS i den ena gruppen. Stockholm BS drog det längre strået och tillsammans med Stockholm CC från den andra gruppen är dom klara för finalen.

Old Fellows 2

Stockholm CC 1

Tack till Malmö CSK, Stockholm CC, Söderbiljarden, Stockholm BS, Biljardpalatset och alla runt om som hjälpt till att genomföra kvalet.

Skribent: Victor Kalita