Discipliner

Carambole spelas med tre bollar (vit, gul och röd) på ett bord som saknar hål. Till skillnad från övriga biljardsporter är syftet med spelet inte att sänka bollar i hål, utan att med sin egen boll (köbollen) träffa båda de andra bollarna (vilket kallas carambolage). Första spelaren har vit som köboll, och den andra spelaren har gul som köboll. Röd boll är neutral.

Inom carambole finns flera olika discipliner, t ex fri carambole, en-vallars carambole, tre-vallars carambole, olika former av s.k. cadre-spel och kägelspel.

Tre-vallars carambole
I Sverige är tre-vallars vanligast och är, för närvarande, den enda disciplin som det finns sanktionerade tävlingar i. Till skillnad från fri carambole, där kravet för poäng är att man med köbollen träffar båda de andra bollarna, krävs inom tre-vallars carambole att köbollen går i vall minst tre gånger före andra träffen av de andra bollarna. Detta kan utföras t ex genom ”boll, vall, vall, vall, boll”, men man måste inte träffa boll först, utan man kan t ex även spela ”vall, boll, vall, vall, boll” eller ”vall, vall, vall, boll, boll”. Det är tillåtet att ha fler än tre vallträffar. Att lyckas med ett carambolage ger 1 poäng. Man behöver inte annonsera sin stöt. Man kan inte få minuspoäng. Man spelar till en förutbestämd distans, svenska elitspelare har t ex distans 40 i finalspel.

I Sverige arrangeras tävlingar i tre klasser; elit, klass 1 och klass 2, med återkommande rankingtävlingar. Därutöver arrangeras årligen SM, både individuellt och för lag.

Uppdaterad: 20 FEB 2019 15:08