Historik

Ordet carambole kommer från franskans carambole, som i sin tur kommer från spanskans carambola, vilket betyder ”boll”. Historiskt har man kunnat finna hållpunkter för att det vid franska hovet spelades fri carambole på 1700-talet och det finns även en tavla från 1694 där kung Louis XIV utövar carambole. Initialt användes dock inte en rak kö som idag, utan en klubba som påminner om en ishockeyklubba.

Svenska Biljardförbundet grundades i Göteborg år 1940. Samma år genomfördes också det första svenska mästerskapet. På den tiden tävlade man i Sverige i Carolina, även kallat Lina. Ett nationellt biljardspel som inte förekom på kontinenten. Troligen härstammade det från den engelska typen av biljard. Ganska snabbt kom dock carambole med på programmet och SM började arrangeras. Spelet höga svårighetsgrad gjorde dock att dröjde ända till 1955 innan Sverige för första gången deltog i internationella sammanhang.

1969 deltog det svenska mästarlaget Stockholms Caramboleklubb för första gången i Europacupen för klubblag i carambole (3-vallars). Den historiska kvartetten bestod av Lennart Haag, Sten Herbert, Bengt Bäckman och Håkan Skoglund.

Tre år senare deltog Lennart Haag som första svensk i ett EM (3-vallars) och placerade sig på 12:e plats. Samma år sändes juniormästaren Sten Herbert till Lausanne och JEM. Han ställde till med en knallsensation genom att mot alla odds vinna och ta hem Sveriges första internationella titel. Något som gav eko i hela biljardvärlden.

Bild från Biljardsport

Bild från tidningen Biljardsport nr 1 1986. Far och son Blomdahl vann sensationellt EM-guld.

Publicerad: 2022-08-01

Senast uppdaterad: 2022-12-10