Internationellt

Internationellt spelas de olika disciplinerna inom carambole i varierande utsträckning i olika länder. Kägelspel är t ex mer vanligt förekommande i Danmark, och cadre-spel spelas i Belgien och Nederländerna. Internationellt förekommer även tävlingar i fri carambole och en-vallars carambole, men de får inte lika mycket uppmärksamhet.

Tre-vallars carambole spelas över stora delar av världen, men i världscupsammanhang är några länder mer representerade än andra. Till de ”stora” länderna inom carambole kan räknas Belgien, Nederländerna, Spanien, Turkiet, Egypten, Vietnam, Sydkorea, Colombia, och i viss mån USA, Japan, Sverige, Danmark, Italien och Tyskland.

Sverige har skördat mycket stora framgångar internationellt, främst genom Torbjörn Blomdahl, som blivit världsmästare 5 gånger (1986, 1987, 1991, 1997 och 2015), vunnit över 40 världscuptävlingar, blivit europamästare 9 gånger (senast 2001), svensk mästare otaliga gånger och även upprepade gånger vunnit VM för tvåmannalag tillsammans med Michael Nilsson.

Andra spelare att hålla ett öga på internationellt är:
Frederic Caudron, Belgien (mycket duktig i flera discipliner)
Dick Jaspers, Nederländerna (en stor breakbuilder)
Daniel Sanchez, Spanien (flerfaldig världsmästare som är mycket stabil)
Raymond Ceulemans, Belgien (legendarisk carambolespelare som vunnit 23 VM i tre-vallars och 12 VM i andra carambolediscipliner, 23 EM i tre-vallars och 25 EM i andra discipliner samt 61 belgiska mästerskap!)
Semih Sayginer, Turkiet (världselitspelare som även genomför spektakulära trickstötar)

Uppdaterad: 20 FEB 2019 15:16