EM

Brandenburg van der Havel i Tyskland står som värd för EM i Carambole den 25 april-5maj 2019.

Över 500 spelare från 20 länder kommer att delta. Programmet omfattar hela 18 klasser i grenarna 1-vallare, 3-vallare, fri carambole, kägel, kader samt artistisk biljard. Dessutom kommer den nya disciplinen Eurokegel att ha uppvisningsmatcher, liksom en rullstolsklass. Hela turneringen kommer att sändas via Kozoom.

Sverige skickar en spelartrupp för att delta i grenen  3-vallare, både individuellt och i lag. I förra EM hade vi tre spelare i den individuella tävlingen. Det är fortfarande oklart hur många spelare vi får skicka i år, men vi hoppas givetvis på fyra eller minst tre. Den preliminära uttagningen för den svenska truppen ser ut som följer:

Herrar individuellt 2-4/5:
1. Torbjörn Blomdahl
2. David Pennör
3. Nalle Olsson
4. Björn Lohmander

Uttagningsprincipen är enligt tävlingsbestämmelserna ”wild card”, d v s Torbjörn Blomdahl och därefter de tre högst rankade på den svenska rankingen. Peter Lohmander som rankad trea hade inte möjlighet att ställa upp och förfrågan har då istället gått till Björn Lohmander som är rankad på fjärde plats.

Damer individuellt 3-5/5:
Yenny Bajtner

Tvåmannalag 4-5/5:
Lag 1: Torbjörn Blomdahl
David Pennör

Lag 2: Nalle Olsson
Björn Lohmander

Carambolekommitténs ordförande Bo Svensson kommer att närvara i Brandenburg, dels i rollen som förbundskapten men också som Svenska Biljardförbundets representant på CEB:s årsmöte och kongress den 3-4 maj (carambolens europeiska förbund).

Mer information hittar ni på dessa länkar:

Uppdaterad: 19 FEB 2019 09:00